Gratis brugertilfredshedsanalyse og online survey

De sidste dages indlæg har handlet om registrering af brugernes adfærd, både i forhold til tracking, klik og hvilke elementer, der påvirker dem til i højeste grad at købe. Det sidste testet ved Ab test.

I dag skal det dreje sig om brugernes holdninger og meninger til sitet.

Hvorfor er det vigtigt at spørge brugerne?

Hvor den registrerede adfærd viser brugerne adfærd, altså “The what”, så giver en spørgeskemaundersøgelse svarene på hvorfor de havde den pågældende adfærd, altså “The why”. Laver man selv sin spørgeramme, så kan man let begå fejl, da det er en disciplin, der kræver øvelse. Casper Radil fra Netminers har lavet et glimrende blogindlæg om dette, så læs mere på hans blog omkring denne del af emnet. Så kan jeg nemlig fokusere på det spændende element – prisen ;-)

4Q – Avinash spørger for dig

Avinash har i samarbejde med iPerception lavet et gratis produkt kaldet 4Q (udtal det ikke hurtigt over for en kollega – du risikerer at fornærme kollegaen ;-) ). Som navnet antyder er det et spørgeskema med 4 spørgsmål. Det lyder ikke af meget, men til gengæld er de benhårdt prioriteret af Avinash og andre med stort kendskab til dette, så udbyttet er langt større end forventet. De fire spørgsmål er

  • Baseret på dagens besøg, hvordan vil du vurdere din samlede erfaring med sitet?
  • Hvilken af følgende mulighed beskriver bedst dit primære formål for besøget? (her vælger man selv de muligheder som brugeren skal kunne vælge mellem)
  • Var du i stand til at gennemføre dit formål?
  • Hvis brugeren ikke var i stand til at gennemføre formålet: Hvorfor var du ikke i stand til at gennemføre dit primære formål på sitet?
  • Hvad sætter du mest pris på ved [firmaets] website?

Fordelene ved 4Q

  • Spørgsmålene er prioriteret og formuleret for dig, så alle kan få samme store udbytte
  • Programmering af popup mv. er klaret for dig. Alt du skal gøre er at lægge en linie kode ind på de sider hvor spørgeskemaet skal poppe op ved entry
  • Afrapporteringen er lavet lækkert rent visuelt. De har også lavet det så man kan følge tilfredsheden over tid

De mindre fordelagtige ting ved 4Q

  • Jeg synes det er synd deres popup ikke fylder mindre og er mere elegant. Pt. fader den hele skærmen ud og tager al opmærksomheden. Det kan være voldsomt når brugeren lige er kommet til sitet
  • Der er ingen mulighed for at udvide spørgerammen. Tænk på hvor overlegent det ville være hvis man lige kunne tilføje nogle demografiske spørgsmål (køn, alder mv)
  • Spørgeskemaet findes endnu ikke i dansk version. Den er nævnt som upcomming, men indtil da må dine brugere læse engelsk (eller russisk, spansk, kinesisk eller andre sjove sprog, som nok vil påvirke din besvarelsesprocent ret negativt)

Men gå amok, start din undersøgelse allerede i dag. Gå ind på 4Q´s hjemmeside og tilmeld dig. Du kan også se hvordan Avinash forklarer 4Q på YouTube. Han er i øvrigt for sjov i den video.

Endeligt synes jeg kvaliteten bekræftes af at The Web Analytics Association bruger 4Q på deres hjemmeside pt.

Lav din egen undersøgelse

Ønsker du at lave dit eget survey, så kan det gratis SurveyMonkey nævnes. Der er dog begrænsninger i forhold til antal respondenter mv., når man vælger den gratis konto, men til mindre projekter vil det formentlig være alt rigeligt.

Så nu har du alle muligheder for både at få besvaret “The What” og “The Why” ganske gratis. I morgen dykker jeg nærmere ned i mulighederne for at analysere hvor meget scroll spiller ind på dit site. Scroller dine brugere ned, eller får de aldrig læst det under scroll-linien? Lær også at få facts på hvor meget af dine videoer de ser. Alt sammen ganske gratis.

Relaterede indlæg – læs om alle de gratis muligheder for analyse:

Temadag 1: Gratis tracking

Temadag 2: Gratis registrering af brugernes klik

Temadag 3: Gratis AB test med Google Website Optimizer

Temadag 5: Lær hvor meget brugerne scroller

Temadag 6: Find ud af brugernes meninger via chat

VN:F [1.9.14_1148]
Rating: 3.9/6 (2 votes cast)
Gratis analyseværktøjer: Gratis brugertilfredshedsanalyse, 3.9 out of 6 based on 2 ratings