Google Analytics fordele
Google Analytics er gratis og let at gå i gang med. Du kan ganske let selv komme i gang helt uden rådgivning og konsulenthjælp, og kommer rigtig langt ved meget lidt arbejde. Man får mange data ved blot at implementere en grundkode på alle sine sider, dvs. implementering er meget let og hurtig. Man bør dog bruge et par timer på opsætningen, fx frasortering af egen trafik, korrekt tidszone, opsætningaf mål og meget mere, for at få fuldt udbytte. Derudover er Google Analytics det værktøj som er mest pædagogisk ift. brugergrænseflade. Google Analytics har ebusiness modul, som giver dig godt overblik over transaktionerne foretaget på sitet. Ebusiness modulet viser krydssalg, omsætning, antal solgte varer, ved hvad besøg på sitet brugerne købte mv.
Ulemperne ved Google Analytics
Hvis du har en meget kompleks sitestruktur, fx flere sites med et fælles checkoutflow, så kræver det godt styr på kodningen for at få gode data. Google Analytics er fuldt på højde med de betalte værktøjer, og ulemperne er efterhånden meget begrænsede. Som virksomhed har man ikke fuldt ejerskab over data, men det er muligt at få med en Google Analytics Premium version. Det koster dog 150.000 dollar om året.
Pris
Google Analytics er et gratis tracking system.
Relevant info om Google Analytics
Google Analytics er det mest benyttede webstatistik system i verden. Det skyldes primært at det er relativt avanceret samtidig med at det er gratis.
Hvis du ønsker at høre mere, så kontakt Jacob Kildebogaard (manden bag dette site) og hør om mulighederne. Jacob er forfatter på Analyticsbogen, foredragsholder, underviser på IBC, Digital Diplom Uddannelse og mange flere steder, og har holdt mange skræddersyede kurser for virksomheder i brugen af Google Analytics. Du kan kontakte Jacob via Webjuice.dk eller på jk@webjuice.dk.
Web: http://www.google.com/analytics/
Læs blogindlæg om Google Analytics
Læs også om systemerne Yahoo! Web Analytics, Woopra Realtime Tracking, Gemius Traffic, Netminers, Omniture SiteCatalyst samt Clicktale