Hjemmeside analyse
Hør brugernes mening om dit site og lær hvor det skal forbedres. Du kan vælge at spørge mange eller få om deres mening om din hjemmeside, og hvornår skal du gøre hvad?
Der er mange muligheder når du skal lære mere om dit website og kende brugernes meninger og forslag. De kvalitative metoder dækker fokusgrupper, tænke-højt-tests og eyetracking, mens de kvantitative metoder hovedsageligt er et online survey. Læs mere om de forskellige metoder her. Få viden til at analysere din hjemmeside på baggrund af brugernes meninger. Bliv inspireret til hvordan du analysere din hjemmeside med webstatistik ved at læse om anvendt webanalyse på bloggen.
Lav en spørgeskemaundersøgelse på din hjemmeside, og hør dine brugeres mening. Fx med Popup eller link.
Med et online survey kan du gennemføre en brugertilfredshedsundersøgelse. Spørg dem fx hvad deres formål er, og om de fik det opfyldt. Fordelen ved at spørge mange er at svarene ikke præges af få personers holdninger, men derimod at det er repræsentativt for sitets brugere. Læs om Gratis online surveys
Få en bruger til at udføre opgaver på dit site mens du stiller spørgsmål
En tænke-højt-test giver mulighed for at spørge en bruger mens de udfører opgaver. Det giver et mere nuanceret billede end når man spørger mange, og evt. problemer på sitet vil komme frem. Det kan gennemføres professionelt, men også som “cafe-testen”, hvor man blot giver en kop kaffe til en deltager. Begge kan give enormt udbytte og indsigt i usability problemer. Læs Avinash Kaushiks beskrivelse af Usability tests.
Lav en fokusgruppe og få inspiration og synergi fra flere personer
En fokusgruppe består typisk i at 6-8 personer samles, og man spørger dem om forskellige ting. Det kan fx være hvad de forbinder med ens hjemmeside, og om de har forslag til forbedring. Fordelen ved denne type undersøgelse er at der skabes debat og stor inspiration kan opnås.
En eyetracking analyse vil ikke blot give svar på spørgsmål, men også afsløre hvor brugeren kigger
En eyetracking analyse er en udvidelse af en tænke-højt-test. Den kræver teknisk udstyr, men det giver til gengæld en dimension ekstra i resultaterne. Mens en respondent udfører opgaver på dit site registreres det hvor brugeren kigger. Disse tests udføres fx af Black Box Global og EyeFact.