Adfærdsbaseret brugeranalyse

Adfærdsbaseret brugeranalyse

En brugeranalyse kan give værdifuld viden om brugernes meninger og holdninger til din hjemmeside. Forestil dig at du tilmed kender respondenternes adfærd? Læs videre og find ud af hvordan du får fordel af denne type undersøgelse.

Hvad er adfærdsbaserede brugeranalyser?

En adfærdsbaseret brugerundersøgelse kan bruges på to forskellige måder:

  1. Analysen udføres på baggrund af brugernes adfærd. Rent praktisk betyder dette at der laves et spørgeskema til brugere, der har en specifik adfærd. Det kan fx være brugere, der først ser en produktside, og derefter går til “Kontakt”-siden. Alle de brugere, som har denne adfærd får så præsenteret din spørgeramme, som fx kan indeholde spørgsmål om hvorfor de havde brug for at kontakte dig, i stedet for at købe produktet med det samme. Denne måde at benytte den adfærdsbaserede brugeranalyse på giver mulighed for et knivskarpt fokus i dine spørgsmål, da du ved præcis hvad adfærd, der ligger forud.
  2. Den anden mulighed er at stille en række spørgsmål til alle dine brugere, for bagefter at dele svarene op i forhold til brugernes adfærd. Du kan fx spørge brugerne om hvor tilfredse de er på en skala fra 1 til 5, og bagefter se hvilke sider de mest tilfreds og mest utilfredse har set. Det kan meget vel være at det kan betale sig af lokke de utilfredse brugere til at se de samme sider.

Det ene udelukker ikke det andet, men giver forskellige muligheder og viser samtidig en lang række af fordelene ved at arbejde på et så avanceret niveau med spørgeskemaundersøgelser på din hjemmeside.

Hvordan gennemføres den form for undersøgelse?

Hvis du ønsker at gennemføre mulighed 1, som kun viser dine spørgsmål til brugere med en konkret adfærd, så har du to muligheder: Enten skal du selv programmere dette kriterie (hvilket nok er ret langhåret) eller også skal du benytte det danske system Netminers. Systemet er faktisk så avanceret, at de kan lave webmapping af brugerne. Det betyder helt konkret at du fx kan spørge brugerne om deres demografiske data (Køn, alder, uddannelse, geografi mv) og på baggrund af deres adfærd får du en brugerprofil, i forhold til hvad der interesserede dem på sitet. det kan sige sig at mænd fx i høj grad ser en type produkter mens kvinderne ser en anden.

Netminers system kan også bruges til mulighed nr. 2, men det er ikke den eneste mulighed. Omniture har tidligere opkøbt danske Instadia, og integreret deres survey-system som værktøjet “Survey”. I kombination med SiteCatalyst har du mulighed for at spørge brugerne, og se hvilke handlinger respondenterne har foretaget. Du har fx mulighed for at se hvor stor en omsætning brugerne der var meget tilfredse med dit site har genereret, set i forhold til de brugere, som ikke var tilfredse. Det er dog ikke alle adfærds-data du kan se i forbindelse med svarene, så mulighederne er lidt mere begrænsede.

Eksempel på en adfærdsbaseret brugeranalyse

Som et eksempel på hvordan en adfærdsbaseret brugerundersøgelse kan bruges får du her et eksempel fra den virkelige verden. Webanalytikerens speciale omhandlede optimering af et kommercielt website ved hjælp af en adfærdsbaseret brugeranalyser. Der blev gennemført en større undersøgelse på et større dansk medies site, hvor alle brugere fik spørgsmålene, og deres adfærd blev registreret. Ud fra dette datamateriale var det muligt at undersøge brugerprofilerne for sidesektionerne i forhold til tid på døgnet og dag på ugen. Det betød mulighed for at øge prisen for annoncerne, da de var mere målrettede. Samtidig viste det sig at brugerprofilen på forsiden varierede i løbet af døgnet og ugen, hvilket gjorde det muligt at målrette indhold og annoncer meget mere præcist.

Resultatet var altså at hjemmesiden fik indgående kendskab til brugerne på sitet, med mulighed for at målrette indhold og annoncer til brugerne på sitet det pågældende tidspunkt. Alt sammen noget, der kun var muligt med denne type analyse.

Læs mere om markedsanalyse, hjemmeside analyse eller kundetilfredshedsanalyser ->

close
Facebook IconYouTube IconTwitter IconBesøg vores Google+ side