Google Analytics Event tracking – trin for trin
Google Analytics – nu med event tracking
Google Analytics hændelsessporing er nu tilgængeligt for alle, så derfor kommer her en trin for trin guide.
Hvor ser finder jeg Google Analytics event tracking?
Gå ind på indhold / content og find “event tracking” under “Site Search”. Den danske udgave kaldes “hændelsessporing”, hvilket lugter af en direkte oversættelse (Google bruger vist deres translate funktion lige rigeligt).
Hvad er fordelene ved Google Analytics event sporing?
Nu har du muligheden for at spore specifikke handlinger på dit site. I Google Analytics er tanken med event sporing at det ikke er en sidevisning, men fx et klik, download eller andet, som du gerne vil spore ud over de normale sidevisninger.
“Det kunne man jo også før”. Jeps, hvis man laver en falsk sidevisning, dvs. ved at lave en onclick kommande hvor værdien pageTracker_trackPageview(‘/klik/element/osv’) returneres. Men det er ikke optimalt.
Fordelene ved at bruge event tracking er følgende:
- Man øger ikke antallet af sidevisninger, så man sikrer at der ikke skabes et kunstigt højt niveau
- Der er flere detaljer end ved det normale trackPageview
Ulemperne ved event sporingen
Heller ikke hos Google Analytics vokser træerne ind i himlen. Man kan ikke sætte eventen / handlingen op som mål. I al fald ikke endnu. Og der er heller ikke en fane (ligesom med e-commerce) hvor man kan se handlingerne. Det er utrolig ærgeligt, for som udgangspunkt er de handlinger man sporer mere interessante end en gennemsnitlig sidevisning. Det er derfor uforståeligt at det ikke indgår som element, der let kan krydses med.
Google Analytics kan have en bagtanke. Efterhånden som brugerne vænner sig til at bruge den nye filter funktion “avancerede segmenter”, så bliver det i højere og højere grad brugerens opgave at lave de kryds og tabeller (i tilpasset rapportering) som man finder relevant.
Endeligt kan det være at det ganske simpelt mangler at blive udviklet og er på vej. Jeg håber naturligvis på sidstnævnte, og mener at det er vigtigt let at kunne gå til disse data. Det er definitionen af Google Analytics – let adgang til de vigtigste data.
Hvordan sporer jeg events i Google Analytics?
Først og fremmest skal din grundkode være den “nye” gs.js udgave. Dette kan du tjekke ved at sammenligne koden implementeret med de to variationer, som vises i Google Analytics.
For at registrere en event skal følgende kode placeres ved handlingen:
pageTracker._trackEvent(kategori, handling, label, værdi)
Hvis handlingen fx er et klik på et element skal koden placeres i en onclick kommando.
I parantesen ses “Kategori”, “Handling”, “label” og “værdi”.
Kategori
Tanken med Kategori er at samle data for alle handlinger, der er under samme kategori. Det kan fx. være alt der relaterer sig til en specifik side, et tværgående element (flash, video, Blog osv.). Det er vigtigt at vide at alt inden for samme kategori ses som samlet data, og der er derfor ikke muligt at splitte kategori-data op i forhold til “handling”.
Handling
Under handling skal selve handlingen registreres. Det kan være klik, play, download, kommentar osv.. Man kan også bygge det anderledes op, så man som kategori har Download og som handling har fil-typen. Igen vil alt der registreres som “kommentar” blive samlet.
Label
Her har du fri leg til at skrive hvad du har lyst, og det er valgfrit om du benytter det. Du kan bruge dette felt til at angive filens, videoens eller sidens navn, eller hvad du ellers har lyst til.
Værdi
Dette felt skal indeholde en numerisk værdi, således at der samlet set kommer en samlet værdi ud af alle handlingerne. Dette vil give overblikket over hvor meget værdi handlingerne samlet set har skabt. At bruge dette er frivilligt.
Eksempel på event tracking
Opbygning af koden kan være lidt vanskelig ud fra ovenstående beskrivelse, så derfor skal der eksempler til. Der findes ingen rigtig og forkert, men hvert tilfælde har en mere hensigtsmæssig opsætning end andre. I sidste ende handlinger det udelukkende om dit behov for output.
Lad eksemplet være dette site. Jeg ønsker at spore hvor mange, der kommenterer på mine blogindlæg. Jeg vil gerne have data samlet set samt på blogniveau og laver derfor følgende kode:
pageTracker._trackEvent(Blog, kommentar, blognavn)
Med den opbygning kan jeg se al aktivitet på bloggen under “kategori”, jeg kan se antallet af kommentarer under “handling” under “kommentar” og jeg kan se præcis hvilket blogindlæg det drejer sig om under min “label”.
Hvis jeg ønsker at måle hvor mange, der starter de videoer jeg til tider placerer i mine indlæg, så er dette oplagt metoden. Men med den netop nævnte opbygning kommer jeg i bekneb for variable. Det oplagte ville være
pageTracker._trackEvent(Blog, videostart, blognavn)
Men med de to ovenstående koder på siden, så vil jeg få et samlet tal for kategori med “blog” og et samlet tal for hver af blogindlæggene, og ikke give mig mulighed for at kende til antal kommentarer og start af videoer delt ud på blogindlæggene.
En løsning er at udbygge blognavnet, så det i stedet bliver “blognavn – kommentar” og “blognavn – videostart”. Hovedpointen er at man skal overveje opbygningen, så man kan få de data ud man ønsker.
I øvrigt – tjek ikke installationen i min kode – jeg har desværre ikke fået adgang til eventtracking til dette site endnu.
Vigtige elementer at vide om event sporing
Det kan godt være at en event sporing ikke tæller med som sidevisning, men det tæller stadig med i systemet som en handling. Dette betyder at hvis en bruger går ind på din forside, trykker på et element, som bliver sporet som event, og derefter forlader sitet, så er det IKKE et bounce.
En anden vigtig ting er at Google Analytics kun registrerer op til 500 elementer pr. besøg, hvor elementer er sidevisninger og events. Så hvis man ønsker at registrere hvert sekund der vises af en video som event, så bør man overveje kun at gøre det med korte videoer eller på en anden måde (fx ved brug af Clicktale i stedet for).
Har du fået adgang og startet med at bruge det? Har du andre erfaringer som er relevante at dele? Eller skriv dine udfordringer med brugen, da du nok ikke er den eneste med de problemer. Eller er dette indlæg din gyldne vej ind til start af brugen af Event-tracking og alt er bor´ dæhli?
Pingback: www.anyhed.dk
Meget smart, men jeg tror meget få “normale” website-ejere vil have brug for det lige pt.
Så vidt jeg kan vurdere kommer det virkeligt til takke, når du har en web-applikation, der gør stor brug af AJAX (eller flash *gys*). AJAX tunge applikationer loader typisk ikke en ny side, når brugeren udfører et eller andet. Hvorfor der har været akut behov for en eller anden måde at spore AJAX actions på.
Men, som du nævner, er det sgu’ for ringe at man ikke kan bruge dem som handling endnu, og sikkert ikke bruge dem i en Custom Report (gætter her, har ikke selv leget med Actions).
Et lille tip til dem der ikke har events-tracking synlig på deres profiler endnu:
Vælg Content:
https://www.google.com/analytics/reporting/content?id=blabla
og erstat content med events:
https://www.google.com/analytics/reporting/events?id=blabla
Så kan man se rapporten (selvfølgelig ikke holdbart, mere hvis man bare er spændt på at se hvordan det ser ud – eller vil se om man modtager nogle events).
Desuden så synes jeg ikke at en besøgende der lander på en side, aktiverer en hændelse også forlader siden burde tælle som et bounce. Et bounce er et mål der skal bruges til at beskrive hvor mange der forlod siden ved første blik.
@Søren: Mange website ejere i dag har brug for det. Men de færreste ved det selv De burde alle starte med at få sat kontoen ordentlig op på det helt basale plan. Så på den måde har du ganske ret.
Det er netop super til flash, eller sites som har mange klik-events. Derudover synes jeg det er noget rod at blande events med sidevisninger – det ved Indextools og Omniture fx godt, det er kun Google der er lidt bagud på det område.
@Bror: Godt at høre fra dig Mht. bounces så kan det vist diskuteres indtil jorden bliver firkantet. Jeg er dog delvis enig, men en event kan jo være hvad som helst. Hvis jeg sætter et klik til et andet site (exit-link) op som event, så ville jeg betragte det som et bounce, men klikker de på mit flash-element, så er der langt mere aktive på sitet.
Fx bouncer størstedelen af mine Rss-feed læsere, og jeg tror det er de personer, som læser flest ord pr. side.
Super smart. Jeg har for nyligt sat en kampagne op i stedet, da jeg ville følge, om brugerne klikker på den ene af to søgeknapper på siden (en i toppen og en i bunden). Men jeg kan se, at hændelsessporing er vejen frem i stedet.
Hos både Microsoft og Google hedder en “event” en “hændelse”, “tracking” er “sporing”, så derfor bliver det til “hændelsessporing” Så den oversættelse synes jeg nu ikke, at der er noget galt med, selvom den som mange andre oversættelser kan virke lidt underlig, når man er vant til de engelske udtryk.
Alle har nu adgang til Events-sporing, hvilket var et rar justering fra Google Analytics.
@Johnny: Hvis du sporer interne kampagner med kampagnesporing, så er det først næste besøg, hvor det træder i kraft. Det er noget med cookien Utmz. Du kan sagtens benytte events til dette, men jeg er usikker på hvor meget filter mulighed der er.
Jeg tror faktisk jeg vil anbefale at lave en parameter på linket så det bliver http://www.minside.dk/?internkampagne. Derefter kan du segmentere på alle brugere der har set en side der indeholder ?internkampagne. DOg skal du være obs på to ting: Duplicate content – lav nofollow på den interne kampagne, samt om du har sat GA op til IKKE at registrere parametre. For så får du ikke de ønskede data ind…
Hej Jacob
Forleden lagde jeg følgende kode ind og trykkede løs et par gange, men GA har ikke tracket de events.
(vinkel)a href=”http://www.facebook.com/pages/Alt-Om-ADHD/56804597507″ onClick=”javascript: pageTracker._trackPageview(‘SocialMedia’, ‘Klik’, ‘Facebook’, ‘Sidebar2Klik’);” >Find os på Facebook
Er ikke så skarp til Java, så jeg ved ikke om jeg kalder funktionerne korrekt.
Har du et bud på, hvad jeg gør forkert?
Mvh. Anders.
Hej Anders
Der er to ting galt, den ene mere end den anden
Det skal ikke være funktionen trackpageview, men trackevent. Du har registreret ovenstående som sidevisning i stedet for event-tracking. Derudover (bliver først et problem når ovenstående er rettet), så skal den fjerde variabel være en integer, dvs. en talværdi. Det kan give noget knas at du bruger bogstaver her. Fjern det evt. helt.
I googles hjælp står der at tredje og fjerde variabel er valgfrie, men det virker kun hvis tredje variabel også er med. Fjerde variabel er derimod valgfri.
Hilsen Jacob
Hej Jacob
Tak for svar. Jeg havde godt fundet den første, som jeg ikke kan forklare…
Den anden var helt glippet.
Nu ser det sådan ud:
onClick=”pageTracker._trackEvent(‘Subscribe’, ‘Klik’, ‘RSS-link’);”
Og så glæder jeg mig til at se resultaterne i morgen.
Tak for hjælpen
Mvh. Anders.
Holder indholdet stadigvæk vand? Det jeg tænker er at der er sket en del med analytics, så tænker om man stadigvæk kan spore event på den måde?
@Tim: Det virker fint stadig, dog skal man sikre man lige bruger den kodeversion, der matcher den grundkode man kører med