Analytics nye AdWords analysemuligheder
AdWords i Analytics – menupunkt med ROI
Så har Google åbnet sluserne for det nye AdWords menupunkt i Google Analytics, men hvor skal man starte og slutte. Jeg giver dig derfor den første analyse, der vil give dig mer-værdi. Konkret og brugbar.
Mit første indtryk var at der er rigtig mange data og rigtig mange muligheder. Når man som jeg er vant til at se mange data, så kan jeg kun frygte hvordan alle andre løber skrigende væk. Følg derfor denne guide til at få første udbytte af de mange muligheder.
Lær hvad brugerne i virkeligheden søger på
Min guide viser dig hvad brugerne i virkeligheden søger på. Rigtig mange bruger brede søgeord i deres AdWords, men meget få ved hvilke søgefraser, som brugerne rent faktisk søgte på.
Forklaring på bredt søgeord:
Brede søgeord=Broad match=du angiver et søgeord, fx. “sommer sko”. Når det er angivet som bredt, så vil alle søgninger hvor sommer sko indgår få eksponeret din annonce. Faktisk kan det også være synonymer og ikke altid helt i tråd med dit brede søgeord. Derfor er det meget vigtigt at vide hvad brugerne har søgt på, der matchede dit brede søgeord.
I Analyticsbogen har vi vist hvordan du kan se dette med et filter, men nu behøver du ikke længere sætte dette filter op. Gør følgende:
Find AdWords menupunktet
Først og fremmest – find det nye menupunkt. Ser din Analytics ikke sådan ud, så får du adgang i løbet af nogle uger/måneder.
Vælg Søgeord
Vælg menupunktet søgeord.
Udvælg søgeord til optimering
Når du har klikket på menupunktet “Søgeord”, så får du en oversigt over dine søgeord fra AdWords. Denne liste viser de ord du selv har valgt og skrevet i din AdWords opsætning.
Du skal nu vælge hvilket søgeord du gerne vil arbejde med. Som jeg altid anbefaler – vælg et ord, hvor der er høj volumen, så dit arbejde giver størst muligt udbytte. Den simple udgave er at tage det ord med flest besøg. Du kan også gå mere i detaljer og se på brugernes adfærd, og se hvilke ord der havde højest bouncerate, lavest konvertering (bemærk de dejlig mange faneblade øverst – nam nam, her er analyseguldet) eller noget helt tredje.
Vi vælger ordet “Sommer sko”, da der er markant flere besøg end med de andre søgeord. Klik derfor på det blå “Sommer sko”.
Brug dropdown for at få værdifulde data
Når du har klikket på et specifikt ord får du en lidt tam oversigt. Klik derfor på det lille “none” så du får denne store dropdown menu frem. Klik nu på “Matched search Query” eller på dansk “Sammenlignede søgeord”.
Optimer din kampagne
Nu begynder festen! De mange søgeord der er kommet frem er hvad brugerne rent faktisk søgte på.
Ud af de 725 besøg var det kun 147, der var på ordet sommersko, og 41 mere på det samme ord med mellemrum. Du har fået hele 20 besøg på frasen “Fodsved sommer sko” – sælger det mon?
Handlingen: Tilføj alle de fraser du mener passer ind i din annoncegruppe. Det gør klikkene billigere fremover og kan øge din Quality score.
Find dernæst de fraser og ord, som du IKKE ønsker at blive fundet på. Find nogle unikke ord der karakteriserer problemerne i frasen (som “grimme”) og tilføj det som negativt søgeord. Det sparer dig fra klik du ikke ønsker.
Derefter – overveje om du kan få noget positivt ud af fraser som “fodsved sommer sko”. Hvis der er tilpas stor volumen, så lav en landingpage om hvordan du sælger sommer sko hvor man undgår fodsved, og lav specifik annoncegruppe til dette område. Så matcher søgningen annoncen og landingpage og du får vendt noget negativt til noget positivt.
Husk hele vejen igennem at kigge på målene – måske du ikke ønsker at blive fundet på “grimme sommer sko”, men omvendt – hvis det konverterer super godt, så skal der være andre meget gode grunde til at fjerne frasen.
Følg op
Efter al dit arbejde skal du følge op en uge eller to efter. Se om du har øget din konvertering, øget CTR, sænket klikprisen osv. Lær af resultaterne af dit arbejde så du gør det endnu bedre næste gang, og juster hvor der er brug for det.
Kun med brede søgeord og fraser
Det er kun med brede søgeord og fraser hvor brugeren kan søge på noget andet end det du har angivet. Så hvis dit mest trafikgivende søgeord er Exact match, så kan du ikke gennemføre ovenstående. Men lur mig om ikke du bruger en masse brede søgeord, der faktisk giver en stor del af trafikken…
Ekstra Tip 1: Til at starte med anbefaler jeg at du vælger Analytics på engelsk, da de engelske ord giver klart mest mening (de danske er vist oversat med Google Translate).
Ekstra Tip 2: Følg disse fire trin og få endnu mere værdi af de nye muligheder:
1. Sæt 1 time af snarrest og brug en hel time kun på at prøve at navigere rundt og klikke på de forskellige muligheder.
2. Resten af dagen skal du overveje hvad der kunne være interessant at vide.
3. Afslut dagen med at nedskrive præcis hvad du gerne vil vide
4. Start dagen efter med at foretage denne analyse, så du får den viden
Alle billederne i blogindlægget bliver større ved klik, hvis du har brug for at kunne se det bedre.
Del gerne dine erfaringer hernede. Kan du se fidusen? Er du allerede i gang?
Pingback: www.anyhed.dk
Pingback: AdWords guide - sådan kommer du i gang. Lær opsætning af AdWords | Webanalytiker.dk
Pingback: Se søgestrengen i Adwords statistikken