Sporing af offline kampagner i Google Analytics er let
Overordnet set ser jeg værdien af Analytics data i to retninger:
1. Sporing af effekten af tiltag for at skaffe trafik til sitet
2. Viden om brugernes adfærd onsite, herunder mulighed for at analysere ift. Konverteringsoptimering
I 2009 skrev jeg et blogindlæg om del 1, kampagnesporing, og det er stadig lige aktuelt. Google har i alle årene tilbudt muligheden for at du tilføjer en UTM parameter på dit link, så du måler dine tiltag, fx dine nyhedsbreve og dine links på sociale medier.
Her i 2015 underviser jeg stadig i brugen af kampagnesporing, og forleden havde jeg 60 deltagere til Analytics kursus hvoraf kun 1 havde prøvet at bruge kampagnesporing. Det viser det enorme behov der stadig er for at fortælle om mulighederne for at spore alle tiltag.
I dag vil jeg gerne gøre det lidt mere avanceret. Jeg vil gerne fortælle hvordan du kan spore offline tiltag. Det er faktisk ret simpelt, og du får løsningen her.
Hvad er effekten af at nævne et link til konference og i podcast?
Jeg har holdt oplæg til en række konferencer, og til en konference i Rumænien nævnte jeg et link da jeg præsenterede. Normalvis vil det stå som et direkte besøg hvis brugeren går direkte ind på mit link. Lad os sige jeg sagde “Visit webanalytiker.dk/segments and read my blogpost”. Besøg til den side vil så være direkte besøg og jeg ville ikke kunne se hvor mange der besøgte siden på baggrund af min mention af linket.
Et andet eksempel er at jeg deltog i et podcast hos Mikael Rieck, hvor jeg også nævnte et link. Igen vil det normalvis blot stå som et direkte besøg, og jeg ville ikke kende til effekten af at jeg deltog i podcasten.
Løsningen: Sådan sporer du offline kampagner
Hele tricket er at få tilføjet UTM parameter til brugerens første sidevisning. Det er selvfølgelig helt sort at nævne et laaaangt link med kampagnesporingsparametre, så du skal hjælpe brugeren. Du laver simpelthen blot et redirect.
I podcastet siger jeg at man kan læse mere om min nye AdWords bog på webanalytiker.dk/adwordsbog. Dette link findes ikke. Jeg har lavet et 301 redirect hen til siden med min bog, hvor jeg har tilføjet kampagnesporing.
Helt lavpraktisk har jeg tilføjet følgende kode i min .htacces fil:
Teksten er altså:
Redirect 301 /adwordsbog http://www.webanalytiker.dk/boeger/adwords-for-webshops/?utm_source=antphilosophy_podcast&utm_medium=offline&utm_campaign=offline_antphilosophy_podcast
På den måde fører jeg brugeren videre fra den URL jeg har angivet, til den korrekte side, PLUS jeg har tilføjet kampagnesporing, så jeg kan se hvor mange der har benyttet det link jeg har nævnt.
Data i Analytics
I analytics kan jeg nu se data for trafikken. Præcis hvordan det er angivet afhænger selvfølgelig af din kampagnesporing. I mit tilfælde kan jeg se medium “offline” og kilden “antphilosophy_podcast” i rapporten “Kilde/medium” under Anskaffelse:
Jeg kan ikke alene se hvor meget trafik det har givet, men også om de udførte de mål jeg har sat op. For den periode jeg har valgt ses det at der er kommet 5 besøg på baggrund af min deltagelse i podcast, og ingen af dem hentede den gratis lightversion af min AdWords bog.
Spor alle dine offline aktiviteter
Jeg har brugt dette til en række offline aktiviteter. Et udpluk:
- Links på uddelt one-page guide, altså et papir jeg uddeler rent fysisk når jeg underviser
- Links i min lightudgave af bogen (jeg ved ikke om de klikker på linket eller indtaster manuelt)
- Deltagelse i podcast
- Links jeg nævner til foredrag
- På flyer
Du kan let have flere situationer hvor det giver mening.
- Avisannoncer
- Tilbudskataloger
- Og meget meget mere
Et katalog over sommerhuse eller rejser har typisk alligevel shortlinks fordi det skal være let at taste, men i de fleste tilfælde er der ingen sporing på.
I stedet for at lave det som underside-redirect så kan du også købe nye hoveddomæner og bruge til redirect. Ulempen ved dette er dog at du ikke brander dit primære domæne i fx avisannoncen.
Kan du se nytten i dette, og er det noget du skal igang med? Fyr løs i kommentarerne!
Sporing af offline kampagner i Google Analytics er let,
Godt input. Udfordringen er bare, at folk sjældent husker /et-eller-andet… Og så skal man i stedet til at lave noget regressionsanalyse, hvis man vil se effekten…
@Andreas: Du har helt ret i at det ikke er bulletproof. Men fx når det står på skrift i avis eller pdf-guide, så er det ikke det store problem. Der udover kan man arbejde med et incentive for at bruge linket “Brug dette link og se det omtalte produkt”.
Det er simpelthen snedigt. Jeg har, siden jeg gik selvstændig holdt mig langt fra offline af den simple grund, at det ikke kunne spores så præcist som digital. Men denne lille finte gør det jo meget muligt. Tak for dårlig af trick og din deling af viden.
Vh
Peter lucas
Skrev, tak for dårlig af trick, der skulle ha stået deling af trick
Hos Danske Spil bruger vi det nu næsten konsekvent på alle offline kampagner, breve, tv og radio, Fx danskespil.dk/15gratis. Kan være enkelte TV eller radiokampagner vi misser. QR koder er også oplagte at bruge til det.
For nogle kampagner er det omsætning i størrelsesordenen 1mio+ vi kan tilskrive offline. Korrekt, vi kan ikke måle dem der glemmer short-url’en, men for det meste er der et incentive med. Det er absolut et vigtigt redskab i værktøjskassen.
Er der slet ingen god mulighed for at gøre i henhold til offline linket hvis det er til forsiden??
@Martin: Der er nok to måder:
1. Lav stadig link til underside – men før brugeren hen til forsiden
2. Lav det via et andet domæne, som redirecter hen til forsiden
Det er selvklart fristende at måle effekten af printannoncering via links. Men det må bare ikke, være det eneste parameter man måler effekten på. Det tilsidesætter nemlig en af de største styrker ved printmediet, som er branding. Er man ikke opmærksom på dette, ender vi fejlagtigt op med at vurdere effekten af annoncen alene baseret på trafik, selvom annoncen egentlig har bidraget positivt til kvalificeret kendskab og præference.
Hvis man bruger WordPress og ikke har lyst til at arbejde med htaccess, så kan jeg anbefale en redirect plugin som denne:
https://wordpress.org/plugins/redirection/
@Thomas: Der er bestemt andre styrker i offline annoncering end direkte trafik. Men de konkrete eksempler handlede om 1 ting, og det var trafik ind
@Brian: Super godt input!
Super god artikel. Det er et godt fif. Det skal jeg helt sikker afprøve. Jeg er ellers helt stoppe med at bruge offline annoncering. Men nu skal jeg jo næste lave nogle test annoncer, for at se om det giver noget. Thanks
Man kunne også bruge dette trick i et link i ens email-signatur osv.
Der er sket et comeback i forhold til tracking af offline. Google arbejder også på at integrere Analytics med alle offline medier (har ikke testet deres nye værktøjer, men de er vidst lige landet).
Mange webhosts giver adgang til at lave redirects på dns niveau, så det er også en mulighed.
Et eksempel fra UnoEuro:
https://www.unoeuro.com/support/faq/3/25/
Tak for rådet:-) Det skal prøves!