AdWords Remarketing på search
Google AdWords har gennem det sidste år rørt rigtig meget på sig. Af spændende udvidelser kan i flæng nævnes:
- Mere fokus på Remarketing
- Remarketing via Analytics data (dvs. du kan målrette annoncer mod brugere med en helt specifik adfærd på sitet, fx dem der har købt for minimum 300 kr, på baggrund af Google Analytics data).
- Dynamic search ads (her kan du aktivere Google til at scrabe site og matche søgeord selv, så du får en omfangsrig kampagne med meget lidt arbejde)
- Og som Rasmus skrev om i dag - Man kan nu give penge til google for at annoncere for et Google produkt (altså annoncere for sin egen Google+ side).
- Og en række andre justeringer og udvidelser (bl.a. Køn og alder målretning har jeg også omtalt her på sitet før…)
Før jul så jeg første hint om det nyeste skrig fra AdWords: Remarketing via search. Nu er det så ude og igang i Danmark, dog i første omgang kun til kunder, der whitelistes.
Hvad er remarkarketing til search?
Remarketing overordnet set handler om at brugere, der har besøgt vores site (og evt. udført en specifik handling) efterfølgende eksponeres for en annonce for samme site. Et glimrende eksempel: Jeg skulle købe gave til konen, og var bla. forbi eshoes.dk og kigge på jakke. Da jeg surfter videre i et andet ærinde (spørg ikke hvorfor jeg læser om humulus) ser sitet sådan ud – bemærk annoncerne:
Indtil nu har Google AdWords Remarketing været fokuseret omkring Display, altså bannerannoncering på andre sites.
Remarketing til search handler om at målrette traditionelle tekstannoncer ude på Google mod brugere, der allerede har besøgt vores site. Dvs. hvis jeg i perioden efter mit besøg på Eshoes.dk søger på Google, så får jeg en annonce frem. Det er normalt at der kommer annoncer frem, men nu er det ikke på baggrund af min søgning, men ud fra at jeg tidligere har besøgt sitet.
Interessant mulighed for dig og vækst for Google
Det er en interessant ny mulighed der nu dukker op, men jeg er også meget spændt på performance. En af fordelene er at du kan være synlig på en række søgetermer, hvor der er så godt som ingen konkurrence. Så når jeg søger på “vejrudsigt” dagen efter, så kan du målrette mod mig, fordi du ved jeg er interesseret i dit produkt (måske tilmed et søgeord, der er relateret til produktet), og samtidig så vil klikprisen, altså CPC, være væsentligt lavere end ved søgningen “Ilse jacobsen regnjakke”.
Men men – det er altså langt fra det samme ift. normal search annoncering. Når jeg aktivt søger efter “ilse jacobsen regnjakke”, så er jeg 100% ude efter det du som annoncør præsenterer mig for. Mit mindset er korrekt og jeg er tæt på en konvertering (jeg er mand, så jeg har jo ikke ligefrem søgt uger før hendes fødselsdag). Med search remarketing, så skal vi som annoncører mase os ind midt i en søgning efter noget andet, og skal først få brugerens mindset dirigeret over på et andet behov.
I nogle tilfælde tror jeg det vil være endnu sværrere at forstyrre brugeren på search end på display, for på search er man i starten af sin søgning, på display er man i højere grad på resultatet for sin søgning, og derfor klar til at gå videre til noget nyt.
Fra Googles side er det genialt. Der er en masse søgninger, hvor der er tomt for annoncer, og der vil nu komme annoncer, der vil give klik og penge i kassen.
Så hvad anbefaler jeg?
- Vær sikker på at have search retargeting i en selvstændig kampagne, så du har overblik over performance
- Kvaliteten af search remarketing trafikken er ret sikkert ikke lige så høj som normal search annoncering på relevante søgeord – så derfor skal budet være lavere.
- Derimod kan kombinationen af search remarketing og relevante søgninger være ret eksplosiv ift. performance. Så her skal der i endnu højere grad arbejdes for en top placering
- Test det af på forskellige måder. Gør det bredt, gør det produkt specifikt (så du i din annonce har præcis det produkt brugeren så på dit site), målret mod søgeord i forskellige søge-situationer (fx i grupper som “hygge-browsing”, “sportsbrowsing”, produktbrowsing” osv).
Struktureringen af din AdWords konto er ikke blevet mindre vigtig med alle de niveauer, så hold tungen lige i munden
Og ok, du fik mig. Screenshottet er faktisk ikke AdWords. Det er et andet system, der er mere produkt specifikt – men det er en helt anden snak.
Hvad siger du til den nye mulighed? Spår du den gode muligheder?
AdWords Remarketing på search,