Brug event tracking uden bouncerate påvirkning
Event tracking (Hændelsessporing på dansk) er en af de mere spændende muligheder i Google Analytics. Event tracking kan bruges til at spore alt fra klik på funktioner, hvilke valg brugeren har foretaget i avancerede søgefunktioner, og også til sporing af loadtid.
Problemet er dog at det påvirker bounceraten. Den korrekte definition på afvisningsprocenten er nemlig andelen af brugere, der kun har set en side og ikke udført en handling, der aktiverer event tracking.
Hvis du derfor vælger at bruge event tracking til at spore sidernes loadtid med, så bliver din bouncerate 0%, da siden først vises og event trackingen derefter aktiveres.
Undgå påvirkning på bounceraten
Efter snart tre års brug er Google Analytics nu kommet med løsningen. Du kan nu angive i koden, hvis den pågældende event tracking ikke skal påvirke din bouncerate.
Fremover er der nemlig en ekstra variabel, som du kan bruge:
_trackEvent(category, action, opt_label, opt_value, opt_noninteraction)
Den nye del er “opt_noninteraction” – sætter du denne lig True, så påvirker koden ikke din bouncerate. Se evt. Google Code for event trackingen.
Personligt synes jeg det er en super fed detalje og mulighed, da det udvider mulighederne for at bruge funktionen. Dog er der en detaljer man skal huske. En tidligere skarp definition på bouncerate bliver nu sovset ind i mange muligheder.
Webanalyse implementerings log
Min anbefaling er derfor klart at man laver en Analytics implementerings log, hvor man angiver præcis hvad der er implementeret, med hvilke koder, hvad det påvirker, og herunder også hvilke custom variable slots, der er brugt til hvad. Kun sådan kan man efterhånden holde styr på en avanceret implementering.
Rigtig god fornøjelse med de nye muligheder for brugen af event tracking, Happy tracking!
Godt tip med implementeringsloggen.
Heldigvis er non-interaction events en lidt nørdet feature, som du selv siger, så det er selvfølgelig begrænset hvor tit man kommer til at støde på den derude. Men ja, det er pludselig let at ende med en uoverskuelig bounce rate definition.
Men jeg har da et par sites, der lige skal opdateres ift. det her.
Tak for kommentaren Nicolaj. Vi er nok kun nogle stykker, der sidder og savler, men ikke desto mindre er det ret cool.
Og ja, der bør opdateres lidt hist og her. Det gør det bare endnu mere komplekst for os at forklare kunderne efterhånden…
Man kunne jo passende bruge annotations til implementerings loggen
@Søren: Man bør helt sikkert tilføje nogle justeringer via annotationer, men det er ikke nok som log. Forestil dig lige at skulle skabe dig et overblik over implementeringen på den måde, hvis der er justeret i løbet af året – godt sovset ind i annotationer om pressemeddelelser, nyhedsbreve, nedetid mv.
@Jacob: Tjoh, det kan du nok have ret i. Men et lille tip til at skabe lidt overblik over det: Lav dine egne små TLA’er til at kategorisere annotations, og prop dem foran.
F.eks. “tec: GA tracking opdateret” eller “mar: Januar nyhedsbrev”.
Det gør det en SMULE nemmere at danne sig et overblik.