Event tracking (Hændelsessporing på dansk) er en af de mere spændende muligheder i Google Analytics. Event tracking kan bruges til at spore alt fra klik på funktioner, hvilke valg brugeren har foretaget i avancerede søgefunktioner, og også til sporing af loadtid.

Problemet er dog at det påvirker bounceraten. Den korrekte definition på afvisningsprocenten er nemlig andelen af brugere, der kun har set en side og ikke udført en handling, der aktiverer event tracking.

Hvis du derfor vælger at bruge event tracking til at spore sidernes loadtid med, så bliver din bouncerate 0%, da siden først vises og event trackingen derefter aktiveres.

Undgå påvirkning på bounceraten

Efter snart tre års brug er Google Analytics nu kommet med løsningen. Du kan nu angive i koden, hvis den pågældende event tracking ikke skal påvirke din bouncerate.

Fremover er der nemlig en ekstra variabel, som du kan bruge:

_trackEvent(category, action, opt_label, opt_value, opt_noninteraction)

Den nye del er “opt_noninteraction” – sætter du denne lig True, så påvirker koden ikke din bouncerate. Se evt. Google Code for event trackingen.

Personligt synes jeg det er en super fed detalje og mulighed, da det udvider mulighederne for at bruge funktionen. Dog er der en detaljer man skal huske. En tidligere skarp definition på bouncerate bliver nu sovset ind i mange muligheder.

Webanalyse implementerings log

Min anbefaling er derfor klart at man laver en Analytics implementerings log, hvor man angiver præcis hvad der er implementeret, med hvilke koder, hvad det påvirker, og herunder også hvilke custom variable slots, der er brugt til hvad. Kun sådan kan man efterhånden holde styr på en avanceret implementering.

Rigtig god fornøjelse med de nye muligheder for brugen af event tracking, Happy tracking!

VN:F [1.9.14_1148]
Rating: 0.0/6 (0 votes cast)