AdWords guide – sådan kommer du i gang
Adwords start guide – 8 AdWords råd
Efter opfordring er dagens indlæg en guide til at komme i gang med Google AdWords. Jeg har fået Andreas Lolk til at skrive 8 gode tips til hvordan du kommer i gang med AdWords og hvad du skal være opmærksom på, når du skal lave din AdWords kampagne. Mange tak til Andreas for de 8 AdWords råd
Adwords annoncering
Der er mange ting, som gør sig gældende i en AdWords annoncering. Lige så simpelt, som det er at komme i gang med, lige så avanceret er det at mestre.
Forhåbentligt vil du kunne fintune dine AdWords kampagner med nedenstående tips omkring AdWords annoncering og få endnu bedre resultater end du har i forvejen.
Gør dig selv en tjeneste – Lav helt nye kampagner på baggrund af nedenstående retningslinjer og sammenlign dine resultater om et par måneder.
1. Konto- og Kampagnestruktur
Inden du går i gang med at lave din kampagne skal du have en klar fornemmelse af din kontostruktur. Alt for mange annoncører har for mange eller for få kampagner.
En god måde at dele en lille til mellemstore AdWords annoncering op på, er ved at lave 3 forskellige kampagner:
- Generiske Søgeord (Hundefoder, Hundemad, Foder, etc.)
- Mærker (Royal Canin, BARF, etc.)
- Brand (Dit eget navn + Domæne)
Ovenstående 3 kategorier vil højst sandsynligt konvertere meget forskelligt. Ved at lave denne opdeling kan du let identificere om dine kampagner konverterer tilfredsstillende og dernæst optimere de mest trængende kampagner først.
Ydermere bør dine kampagner altid deles op i kampagner til Google søgning og kampagner til indholdsnetværket.
2. The Golden Rule of Relevance
Når vi nu har kontostrukturen på plads er det vigtigt, at vi får det rette mindset inden vi laver kampagnerne. Der er én ting, som man skal tænke på, når man laver AdWords kampagner og det er relevans. Google’s Auktionssystem er baseret på et kvalitetsresultat, hvor 80-90 % af din bedømmelse er at finde i din relevans:
- CTR (click-through-rate)
- Annoncerelevans
- Landingssiderelevans
Derfor er det afsindig vigtigt, at du har relevans indprentet i dit hoved, når du laver dine kampagner.
3. Annoncer
Dette område er dækket en masse andre steder, så jeg vil nøjes med at opsummere:
- Splittest dine annoncer
- Vælg ud fra et resultat af CTR, Konverteringspris og Konverteringsfrekvens.
- Lad en Call-To-Action indgå i en annoncen.
Sørg for at prøve selv latterlige annoncer af. Jeg har set utallige eksempler på grammatisk ukorrekte, grænsende til irrelevante annoncer, der har konverteret meget bedre end andre mere strømlinede annoncer.
4. Søgeord
Et vigtigt punkt i din AdWords kampagne er naturligvis valget af søgeord. Et par gode råd til at brainstorme søgeord på det danske marked er:
- Gå din egen hjemmeside igennem
- Gå dine konkurrenters hjemmeside og AdWords igennem
- God gammeldags brainstorming
- AdWords KeyWord Tool
Inden du nu slår dig selv helt ud med flere tusind søgeord for hundefoder, så slå koldt vand i blodet. I første omgang er det vigtigste, at du får dækket dine hovedemner og efterhånden kan du bygge dine kampagner større med fokus på detaljerne.
5. Negative Søgeord
I forlængelse af relevansemnet er det vigtigt at bruge negative søgeord. Da det er vigtigt for vores kampagner, at vi har en høj relevans er det ligeledes vigtigt, at vi ikke bliver vist på søgeord, der har ingen eller lav relevans for vores produkt / annonce.
Tilføj derfor negative søgeord på punkter, som du ikke skal findes på for at forhøje din CTR og dermed dit kvalitetsresultat, samt mindske spildtrafik.
Vær dog påpasselig. Du kan risikere at sortere for meget fra og faktisk skade din annoncering – Så brug din statistik og sørge for at have din basis i orden.
6. Indholdsnetværket
Alt for mange slukker automatisk for indholdsnetværket, når de laver kampagner. Det er helt korrekt, at kampagnerne skal deles op i to forskellige, men når du først har fået det meste ud af dine Søge-kampagner, skal du for alvor til at bruge indholdsnetværket. Det er dog en helt anden boldgade og et kæmpe emne i sig selv.
Du skal bare ikke ignorere indholdsnetværket – Det kan være guld værd.
7. Budget
Jeg har i min tid åbnet mange AdWords konti i mit arbejde, som kampagnerådgiver. En af de største problemer jeg ser mange steder er fastsættelsen af budget – Især hos mindre webshops. I starten kan det være en god ting at fastsætte et budget til at begrænse sine omkostninger, men på sigt bør dette ikke være relevant.
Kort sagt:
- Dit daglige forbrug bør blive bestemt af din klikpris og ikke det budget du sætter.
- Dit daglige budget må aldrig blive brugt.
Bliver dit daglige budget brugt betyder det, at du mister visninger og klik. Hvis du ikke vil bruge flere penge, men stadig max er dit budget, skal du skrue ned for din klikpris.
8. Optimering
Når du har sat din kampagne i gang er det vigtigt, at du hele tiden går ind og optimerer din annoncering. Afhængig af dit forbrug anbefaler jeg, at du kigger på din konto en gang om ugen, en gang hver fjortendes dag eller en gang om måneden.
Det er vigtigt, at du har en vis mængde data før du beslutter dig for resultatet af dit arbejde.
Om forfatteren Andreas Lolk
Jeg har siden 2008 beskæftiget med professionelt med Google AdWords og Analytics.
Optimering og analyse af AdWords
Herfra siger vi tak til Andreas for hans input. Hvis du vil lære mere, så har jeg udgivet en bog om AdWords som du finder her på sitet. Du kan læse mere om bogen og hente en gratis lightversion lige her
AdWords guide - sådan kommer du i gang,
Pingback: www.anyhed.dk
God start tips, alt for mange har problemer med at sætte deres Adwords op første gang.
Især kampagnestrukturen kan jeg godt lide, jeg plejer at benytte noget lignende, hvis jeg hurtigt lige skal sætte en konto op for nogen.
En ting jeg ikke er helt enig i, eller synes er en smule for simplificeret, er om Budget:
Uanset om man ejer en webshop eller et mere traditionelt site, så er det vigtigt at man har nogle mål på sitet, som mere eller mindre direkte kan måles & mærkes på ens bundlinie.
Et relativt begrænset budget er fint, indtil man får justeret sine Adwords kampagner ind, så de har en positiv økonomisk effekt på ens forretning. Og når man har nået det mål, ja SÅ er det bare med at give den gas og køre med uendeligt budget!
Men hvis man bløder penge igennem sine Adwords kampagner, så giver det ikke mening at proppe flere penge i dem.
Jeg har for nyligt skrevet en post om dette emne:
http://www.afdeling18.dk/blog/2010/4/9/hvad-koster-adwords-kampagner.aspx
Hej Søren,
Det er jeg glad for at høre.
Mht. budgettet.
Jakob følger ovenstående indlæg op med et helt indlæg omkring sporing, hvorfor jeg med vilje ikke har ladet dette indgå i mine tips til AdWords annoncering.
Jeg skriver ikke, at man skal blive ved med at poste penge i sine AdWords, hvis det er en dårlig forretning.
Det nytter bare ikke noget, at man skruer ned for sit budget uden tilsvarende at gøre noget ved sine klikpriser. Alt for mange annoncører har det berømte “Begrænset af Budget” stående på deres kampagner og dette skal altid undgås.
I sidste ende skal det altid være dine klikpriser, der bestemmer dit forbrug på AdWords og ikke hvad du sætter dit budget til, da du risikerer at miste visninger / klik sidst på dagen.
en rigtig fin gennemgang af Google adwords
Hej
jeg er i gang med adwords, og skulle lige høre noget omkring mit produktnavn, jeg har dandomain
jeg har et produkt som har et navn feks. pude men skal jeg skrive det som et ord eller 2-4 ord inde under produktnavn i dandomain, for at det giver det bedste søge resultat
eks.
pude af bomuld
eller
pude
hvilken et af metoderne er bedst
http://www.shopinn.dk
MVH
Peter
Super indlæg!
Det lyder så enkelt, men succes med Google Adwords kræver hårdt og vedvarende arbejde
Jeg er enig med Søren i, at der er flere aspekter omkring budgettet, og det er faktisk et tit overset punkt, for når først kampagnerne kører koncentrerer mange sig kun om søgeord og annoncetekster. Budgettet er dynamisk og ændrer sig med udviklingen af kampagnerne, strukturen og målene. Jeg har netop selv skrevet et indlæg på min blog om budget strategier: http://www.henrikernst.com/har-du-kontrol-over-dit-google-adwords-budget/
Mvh
Henrik Ernst Hansen
Kanon indlæg, det giver et godt indblik i nogle af de ting der er vigtige at være opmærksom på i forbindelse med Adwords kampagner.
Pingback: Google AdWords Bureau: Sådan vælger du det rette AdWords bureau | PPC Profit
Så lige en reference på amino og måtte da lige se guiden. Tak for en fin hurtig gennemgang.
Pingback: Google AdWords - Betal kassen per klik
lidt sjovt man falder ind på din side, i jagten på SEO opskriften for hundefoder, vi arbejder stille og roligt vores hundefoder mærke Symply pet foods op. Så man er altid på jagt efter løsninger og ider, så fint lige at lande på din blog.
Tak for en god hjemmeside og en god guide til Google adwords. Vil du ikke uddybe hvad du mener med punkt 6, indholdsnetværket? En relativ nybegynder som mig, er ikke helt med på, hvad der her refereres til