AdWords bog

 

 

 

Adwords start guide – 8 AdWords råd

Efter opfordring er dagens indlæg en guide til at komme i gang med Google AdWords. Jeg har fået Andreas Lolk til at skrive 8 gode tips til hvordan du kommer i gang med AdWords og hvad du skal være opmærksom på, når du skal lave din AdWords kampagne. Mange tak til Andreas for de 8 AdWords råd :-)

Adwords annoncering

Der er mange ting, som gør sig gældende i en AdWords annoncering. Lige så simpelt, som det er at komme i gang med, lige så avanceret er det at mestre.

Forhåbentligt vil du kunne fintune dine AdWords kampagner med nedenstående tips omkring AdWords annoncering og få endnu bedre resultater end du har i forvejen.

Gør dig selv en tjeneste – Lav helt nye kampagner på baggrund af nedenstående retningslinjer og sammenlign dine resultater om et par måneder.

1. Konto- og Kampagnestruktur

Inden du går i gang med at lave din kampagne skal du have en klar fornemmelse af din kontostruktur. Alt for mange annoncører har for mange eller for få kampagner.

En god måde at dele en lille til mellemstore AdWords annoncering op på, er ved at lave 3 forskellige kampagner:

  • Generiske Søgeord (Hundefoder, Hundemad, Foder, etc.)
  • Mærker (Royal Canin, BARF, etc.)
  • Brand (Dit eget navn + Domæne)

Ovenstående 3 kategorier vil højst sandsynligt konvertere meget forskelligt. Ved at lave denne opdeling kan du let identificere om dine kampagner konverterer tilfredsstillende og dernæst optimere de mest trængende kampagner først.

Ydermere bør dine kampagner altid deles op i kampagner til Google søgning og kampagner til indholdsnetværket.

2. The Golden Rule of Relevance

Når vi nu har kontostrukturen på plads er det vigtigt, at vi får det rette mindset inden vi laver kampagnerne. Der er én ting, som man skal tænke på, når man laver AdWords kampagner og det er relevans. Google’s Auktionssystem er baseret på et kvalitetsresultat, hvor 80-90 % af din bedømmelse er at finde i din relevans:

  • CTR (click-through-rate)
  • Annoncerelevans
  • Landingssiderelevans

Derfor er det afsindig vigtigt, at du har relevans indprentet i dit hoved, når du laver dine kampagner.

3. Annoncer

Dette område er dækket en masse andre steder, så jeg vil nøjes med at opsummere:

  • Splittest dine annoncer
  • Vælg ud fra et resultat af CTR, Konverteringspris og Konverteringsfrekvens.
  • Lad en Call-To-Action indgå i en annoncen.

Sørg for at prøve selv latterlige annoncer af. Jeg har set utallige eksempler på grammatisk ukorrekte, grænsende til irrelevante annoncer, der har konverteret meget bedre end andre mere strømlinede annoncer.

4. Søgeord

Et vigtigt punkt i din AdWords kampagne er naturligvis valget af søgeord. Et par gode råd til at brainstorme søgeord på det danske marked er:

  • Gå din egen hjemmeside igennem
  • Gå dine konkurrenters hjemmeside og AdWords igennem
  • God gammeldags brainstorming
  • AdWords KeyWord Tool

Inden du nu slår dig selv helt ud med flere tusind søgeord for hundefoder, så slå koldt vand i blodet. I første omgang er det vigtigste, at du får dækket dine hovedemner og efterhånden kan du bygge dine kampagner større med fokus på detaljerne.

5. Negative Søgeord

I forlængelse af relevansemnet er det vigtigt at bruge negative søgeord. Da det er vigtigt for vores kampagner, at vi har en høj relevans er det ligeledes vigtigt, at vi ikke bliver vist på søgeord, der har ingen eller lav relevans for vores produkt / annonce.

Tilføj derfor negative søgeord på punkter, som du ikke skal findes på for at forhøje din CTR og dermed dit kvalitetsresultat, samt mindske spildtrafik.

Vær dog påpasselig. Du kan risikere at sortere for meget fra og faktisk skade din annoncering – Så brug din statistik og sørge for at have din basis i orden.

6. Indholdsnetværket

Alt for mange slukker automatisk for indholdsnetværket, når de laver kampagner. Det er helt korrekt, at kampagnerne skal deles op i to forskellige, men når du først har fået det meste ud af dine Søge-kampagner, skal du for alvor til at bruge indholdsnetværket. Det er dog en helt anden boldgade og et kæmpe emne i sig selv.

Du skal bare ikke ignorere indholdsnetværket – Det kan være guld værd.

7. Budget

Jeg har i min tid åbnet mange AdWords konti i mit arbejde, som kampagnerådgiver. En af de største problemer jeg ser mange steder er fastsættelsen af budget – Især hos mindre webshops. I starten kan det være en god ting at fastsætte et budget til at begrænse sine omkostninger, men på sigt bør dette ikke være relevant.

Kort sagt:

  • Dit daglige forbrug bør blive bestemt af din klikpris og ikke det budget du sætter.
  • Dit daglige budget må aldrig blive brugt.

Bliver dit daglige budget brugt betyder det, at du mister visninger og klik. Hvis du ikke vil bruge flere penge, men stadig max er dit budget, skal du skrue ned for din klikpris.

8. Optimering

Når du har sat din kampagne i gang er det vigtigt, at du hele tiden går ind og optimerer din annoncering. Afhængig af dit forbrug anbefaler jeg, at du kigger på din konto en gang om ugen, en gang hver fjortendes dag eller en gang om måneden.

Det er vigtigt, at du har en vis mængde data før du beslutter dig for resultatet af dit arbejde.

Om forfatteren Andreas Lolk

Jeg har siden 2008 beskæftiget med professionelt med Google AdWords og Analytics.

Optimering og analyse af AdWords

Herfra siger vi tak til Andreas for hans input. Hvis du vil lære mere, så har jeg udgivet en bog om AdWords som du finder her på sitet. Du kan læse mere om bogen og hente en gratis lightversion lige her

AdWords bogen

VN:F [1.9.14_1148]
Rating: 2.5/6 (10 votes cast)
AdWords guide - sådan kommer du i gang, 2.5 out of 6 based on 10 ratings