Er direkte trafik egentlig hvad det betyder?

Dette er del 2 i serien om trafikkilder i Google Analytics. Del 1 (Forklaring trafikkilder) viste den helt overordnede forklaring af trafikkilder. Inddelingen i del 1 er selvfølgelig rigtige, men også lettere mangelfulde. Derfår får du her i indlæg 2 en række supplerende detaljer. For er direkte trafik overhovedet direkte trafik?

Direkte trafik – sandheden

Ikke kun direkte indtastning mv., kan placere et besøg under direkte trafik. Inspireret af indlæggene fra Webtrendsoutsider Actionable Analytics og VKI studios får du her en række punkter, hvor trafik, du formentlig ikke forventer er direkte trafik, placeres og indgår som direkte trafik:

  1. Linket er på en sikker side (https:) og din side er ikke sikker (http:). Det gælder ikke den anden vej (dvs. fra http: til https:)
  2. Brugeren benytter IE og linket til dit site er lavet i Javascript. Mange bannere er lavet på denne måde (hvilket blot er endnu en grund til at du bør lave linket med kampagnesporing).
  3. Brugeren benytter IE og linket til dit site er inde i en flash (dog med mulighed for undtagelser af dette)
  4. Linket er på et intranet eller et andet website bag en proxy eller firma gateway, som er sat op til at fjerne referencen
  5. Den besøgende har selv sat noget op i browseren, som fjerner informationen om refererence
  6. Et andet site har vist din side i en iframe og kodet af framen ikke skal benytte refererence.
  7. Hvis der ikke kan registreres nogen form for reference, så bliver besøget direkte.
  8. Hvis besøget kommer fra link i en applikation som Outlook (dvs. link i en email) eller Tweetdeck.

Det ses at Internet Explorer er med til at lave grus i maskineriet. Nogle af punkterne kan fjernes ved at man selv gør en indsats, men andre er sværrere at få korrekt registreret.

Konklusionen er at direkte trafik ikke kun er direkte trafik, men nærmere direkte trafik og en masse andet. Derudover viser det hvor vigtigt det er at benytte kampagnesporing: Så fjerner du i al fald punkt 9 og til dels 2.

Det er interessant at den eneste kampagneaktivitet, som lettest bliver placeret korrekt er AdWords. Bannere mv. placeres oftest som direkte trafik, og du kan dermed slet ikke måle effekten. Er det mon bevidst valg fra Google?

Søgemaskinetrafik avanceret

Organisk trafik er… jeps, organisk trafik. Dvs. ikke-betalt trafik fra søgemaskiner (og med betalt menes kun Adwords og lign., selvom man godt kan have brugt penge på SEO-arbejde).

Det er så sandt som det er sagt: Søgemaskine trafik er trafik fra søgemaskiner. Google Analytics registrerer de største søgemaskiner, herunder Google, Bing, Yahoo!. Nogle af de mindre (fx danske Jubii) spores ikke automatisk som søgemaskine, og her skal du lave en justering i din grundkode for at få dem placeret som søgemaskinetrafik.

Du er selvfølgelig et godt eksempel, og derfor er din Adwords konto linket til din Google Analytics konto. Bemærk derfor: Trafikken fra Adwords vil BÅDE være til stede under trafik fra søgemaskiner OG under kampagner.

Henvisningswebsteder avanceret

I nogle tilfælde kan et klik fra en anden side blive registreret som direkte trafik, fx hvis linket er lavet i Flash. Links placeret på Twitter kan også læses i programmer som Tweetdeck, og klik her vil ikke blive registreret som et besøg fra Twitter.

Så er der klare linier om hvad de forskellige trafikkilder dækker over. Men det er alligevel ikke helt så simpelt. For selv om en bruger taster adressen direkte ind i browseren, så kan besøget blive registreret som et besøg fra søgemaskinerne. Og hvorfor nu det? Det ser vi på i det tredje og sidste indlæg i serien.

VN:F [1.9.14_1148]
Rating: 0.0/6 (0 votes cast)