Direkte trafik er ikke direkte trafik
Er direkte trafik egentlig hvad det betyder?
Dette er del 2 i serien om trafikkilder i Google Analytics. Del 1 (Forklaring trafikkilder) viste den helt overordnede forklaring af trafikkilder. Inddelingen i del 1 er selvfølgelig rigtige, men også lettere mangelfulde. Derfår får du her i indlæg 2 en række supplerende detaljer. For er direkte trafik overhovedet direkte trafik?
Direkte trafik – sandheden
Ikke kun direkte indtastning mv., kan placere et besøg under direkte trafik. Inspireret af indlæggene fra Webtrendsoutsider , Actionable Analytics og VKI studios får du her en række punkter, hvor trafik, du formentlig ikke forventer er direkte trafik, placeres og indgår som direkte trafik:
- Linket er på en sikker side (https:) og din side er ikke sikker (http:). Det gælder ikke den anden vej (dvs. fra http: til https:)
- Brugeren benytter IE og linket til dit site er lavet i Javascript. Mange bannere er lavet på denne måde (hvilket blot er endnu en grund til at du bør lave linket med kampagnesporing).
- Brugeren benytter IE og linket til dit site er inde i en flash (dog med mulighed for undtagelser af dette)
- Linket er på et intranet eller et andet website bag en proxy eller firma gateway, som er sat op til at fjerne referencen
- Den besøgende har selv sat noget op i browseren, som fjerner informationen om refererence
- Et andet site har vist din side i en iframe og kodet af framen ikke skal benytte refererence.
- Hvis der ikke kan registreres nogen form for reference, så bliver besøget direkte.
- Hvis besøget kommer fra link i en applikation som Outlook (dvs. link i en email) eller Tweetdeck.
Det ses at Internet Explorer er med til at lave grus i maskineriet. Nogle af punkterne kan fjernes ved at man selv gør en indsats, men andre er sværrere at få korrekt registreret.
Konklusionen er at direkte trafik ikke kun er direkte trafik, men nærmere direkte trafik og en masse andet. Derudover viser det hvor vigtigt det er at benytte kampagnesporing: Så fjerner du i al fald punkt 9 og til dels 2.
Det er interessant at den eneste kampagneaktivitet, som lettest bliver placeret korrekt er AdWords. Bannere mv. placeres oftest som direkte trafik, og du kan dermed slet ikke måle effekten. Er det mon bevidst valg fra Google?
Søgemaskinetrafik avanceret
Organisk trafik er… jeps, organisk trafik. Dvs. ikke-betalt trafik fra søgemaskiner (og med betalt menes kun Adwords og lign., selvom man godt kan have brugt penge på SEO-arbejde).
Det er så sandt som det er sagt: Søgemaskine trafik er trafik fra søgemaskiner. Google Analytics registrerer de største søgemaskiner, herunder Google, Bing, Yahoo!. Nogle af de mindre (fx danske Jubii) spores ikke automatisk som søgemaskine, og her skal du lave en justering i din grundkode for at få dem placeret som søgemaskinetrafik.
Du er selvfølgelig et godt eksempel, og derfor er din Adwords konto linket til din Google Analytics konto. Bemærk derfor: Trafikken fra Adwords vil BÅDE være til stede under trafik fra søgemaskiner OG under kampagner.
Henvisningswebsteder avanceret
I nogle tilfælde kan et klik fra en anden side blive registreret som direkte trafik, fx hvis linket er lavet i Flash. Links placeret på Twitter kan også læses i programmer som Tweetdeck, og klik her vil ikke blive registreret som et besøg fra Twitter.
Så er der klare linier om hvad de forskellige trafikkilder dækker over. Men det er alligevel ikke helt så simpelt. For selv om en bruger taster adressen direkte ind i browseren, så kan besøget blive registreret som et besøg fra søgemaskinerne. Og hvorfor nu det? Det ser vi på i det tredje og sidste indlæg i serien.
Pingback: www.anyhed.dk
Mht. direkte trafik, så mangler du en kilde: Bookmarks.
Og netop pga. alle de problemer du nævner, er der mange der siger at “Direkte trafik” bør omdøbes til “Andet”
De par stillinger jeg har haft, hvor jeg har været ansvarlig for web analyse, har det første job næsten altid været at får styr på “Direkte trafik” og få skåret andelen ned ved at tagge links.
God del 2. Jeg går ud fra du kommer ind på, hvordan trafikkilderne overstyrer hinanden i GA i en senere del?
Hej Søren
Det er rigtigt at bookmarks ikke er med på denne liste, men det indgik i det første indlæg. Indlægget her skal ses som supplement Det håber jeg ikke er alt for misvisende, ellers må jeg lave en samlet liste en dag.
Del 3 er netop om hvilken kilde der faktisk “vinder” besøget.
Hvad mener du med brugerens startside i nedenstående formulering?
“Brugerens startside redirecter til en anden side med et 301 redirect (som er permanent server-side redirect)”
— er det en vilkårlig side, der begyndes på, som indeholder en 301-redirect? Eller? Så burde alle 301 redirects vel registreres under direkte trafik?
Eller er det kun på domæneniveau?
Altså: kasper2.com redirectes til kasper1.com
En (start)side link til kasper2.com, som så registreres som direkte trafik til kasper1.com?
Gi’r ovenstående spørgsmål overhovedet mening?
—
Alt godt,
Kasper
2 — hvad står forkortelsen SDC for?
Dit link til kampagnesporing dur ikke :<
@ Kasper Bergholt – SDC står for Smart Sorce Data Collector, og er betegnelsen for den komponent i WebTrends der indsamler data fra tracking scriptet.
Som Jacob skriver er indlægget kraftigt inspireret at en blog der omhandler WebtTends systemet.
I bund og grund henvises der bare til logs vs. JavaScript baseret webanalyse.
>6. Brugerens startside redirecter til en anden side med et 301 redirect (som er permanent server-side redirect)
Server redirect 301 eller 302 har ingen indflydelse på målingen. Den oprindelige refferrer bevares og besøget vil derfor ikke blive registreret som direkte trafik.
Det gælder i øvrigt for alle webanalyse systemer der er baseret på klientmålinger med JavaScript.
@Torben Lundsgaar —
Mange tak for inputs, hvad angår SDC-akronymet såvel som 301.
Jeg havde overset i skyndingen, at indlægget trak på en artikel om Webtrends, ikke Google Analytics. Illustrationerne snød måske lidt i den forbindelse.
Alt godt,
Kasper
Hep
Tager lige den lette først: @Mikkel: Linket virker fint for mig?
Og sikke noget rod. Jeg har fået blandet noget viden sammen og placeret det på Google Analytics. Det er selvfølgelig ikke op til læserne at fange, der har jeg ganske enkelt lavet en fejl.
Googles egen hjælp siger at en Redirect blive betragtet som en intern reference: http://www.google.com/support/googleanalytics/bin/answer.py?hl=en&answer=55477
Jeg får justeret dette blogindlæg snarrest, så det er korrekt ift Google Analytics.
Til alle læsere.
Ovenstående kommentarer skyldes at indlægget tidligere indeholdt nogle fejlagtige informationer. Det er nu justeret, baseret på flere kilder, samt i højere grad med fokus på egne erfaringer frem for udgangspunkt i et andet indlæg.
Mange tak til alle spørgsmål og svar, de skal endelig blive ved med at komme
Hej, dumpede lige ind på denne side – og selvom den er nogle måneder gammel, vil jeg lige supplere til listen over direkte trafik, som ikke er direkte:
I Chrome og Safari, hvis man højreklikker et link, og siger den skal åbne i en ny tab, videresendes referrer-infoen ikke – hvorfor den vil fremstå som et direkte besøg.
Det har ihvertfald været en kendt fejl noget tid, og jeg har ikke kunnet finde nogen info om at det skulle være rettet.
Og da det vel er en ganske almindelig måde at checke søgeresultater, at kigge på hver enkelt i ny fane, er det nok en ikke helt uvæsentlig kilde til “støj”.