Den ultimative Google Tool oversigt
Få overblik over Googles værktøjer
Det går stærkt hos Google, og de udbyder flere og flere spændende værktøjer til brug til optimering af sit website. Det er derfor stærkt tiltrængt med en oversigt, som giver overblikket over alle de tools de tilbyder.
Hvis du bruger nedenstående værktøjer succesfuldt, så kender du din egen hjemmeside både i forhold til brugernes adfærd og i forhold til indeksering, du optimerer via tests, du ved hvilke søgeord du skal bruge i Adwords og til SEO og samtidig har du værdifuld viden om markedet. Endeligt så ved du besked når dit site omtales på nettet og du kan hjælpe dine brugere via chat.
Værktøjerne kan deles ind i tre grupper:
- Analyse
- Søgeord (SEO og Adwords)
- Markedsstatistik og andet
Da rigtig mange dygtige bloggere allerede har omtalt værktøjerne vil der være links til de omtaler jeg finder mest værdifulde. Overskrifterne fungerer som link til de pågældende værktøjer
Analyseværktøjer fra Google
Google Analytics
Få statistik på dit website og lær meget mere om brugernes adfærd på dit site. Et MUST for alle med et website (Altså tracking, andre værktøjer end Google Analytics kan vælges).
Læs min beskrivelse af Google Analytics her, og læs mine blogindlæg hvor Google Analytics er omtalt.
Google Website Optimizer
Optimer dit website ved at A/B teste. Et utrolig vigtigt element i optimering af sit website. At teste er ikke en optimering som skal gøres og så er det klaret, det er en løbende proces. Det lugter af arbejde, men til gengæld kan jeg næsten garantere at arbejdet lønner sig.
Læs min beskrivelse af Google Website Optimizer, og læs min blogindlæg hvor Google Website Optimizer er omtalt.
Søgeords værktøjer fra Google
Google Webmaster Tool
Få overblik over hvordan dit website indexeres og hvilke sider der er forkerte interne links. Lær hvordan dit site er placeret i forhold til forskellige søgeord. Mikael fra AntPhilosophy har lavet en god gennemgang af muligheder, så læs beskrivelsen af Google Webmaster Tool.
Samtidig har Kim fra DesignCreative lavet en god blog om et plugin som øger værdien af Webmaster Tool.
Google Keyword tool
Traffic estimatoren fra Google viser dig hvor mange søgninger der total set foretages på de forskellige ord og sætninger. Dette værktøj er utrolig vigtigt når der skal laves en SEO strategi, så man ikke satser på søgeord, der giver halvt så meget som andre (med mindre strategien er at vælge den mindre trafik i håb om mindre konkurrence). Læs Jesper Jørgensens indlæg om Google Keyword Tool, og få mere viden ved at læse Saugstrups blogindlæg med test af data fra Google Keyword Tool.
Rosenstand har også lavet en god video, som du kan se her:
httpv://www.youtube.com/watch?v=r5YcBcc28xU
Google Traffic Estimator
Find ud hvor meget trafik du kan forvente via Adwords i forhold til dine valgte søgeord. Dette værktøj er meget vigtigt når du skal finde ud af hvor meget trafik du kan forvente at få via Adwords, og samtidig kan du se hvilke søgeord du skal vælge frem for andre. Trafikken i dette værktøj er baseret på Adwords og viser derfor ikke hvor mange der rent faktisk søger.
Jeg kan faktisk ikke finde nogle gode blogindlæg om emnet, så gå ind på Traffic Estimator selv, og test mulighederne. Det er meget let tilgængeligt. Dog er det vigtigt at være opmærksom på søgeordets type. Ser du på søgning for “æble” og typen er angivet til “Bredt”, så indgår alle former for søgninger, hvor “æble” optræder blot et eller andet sted.
Google Searchbased Keyword tool
Dette søgeordsværktøj fra Google er ganske nyt og minder meget om Google Traffic Estimator. Det hjælper dig på vej ved at scanne din hjemmeside og giver forslag til ekstra søgeord. Dvs. Google nu hjælper dig med hvad der kan være relevant at benytte som søgeord. Læs mere om Searchbased Keyword tool hos Søren J.
Markedsstatistik og andet
Google Insight For Search
Lær hvornår brugerne søger på de forskellige søgeord. Der er typisk store udsving i løbet af året, og samtidig kan det være meget interessant at se udviklingen gennem de sidste år. Rosenstand var den første til at skrive et godt blogindlæg om Google Insight, og samtidig er det godt krydret med en sjov historie, så han får dette link
Google Trends
Vil du vide hvor meget trafik dit site har i forhold til dine konkurrenter, så er dette værktøjet. En anden spændende detalje er muligheden for at se hvad brugerne også besøgte. Læs Rosenstands indlæg om Google Trends
Google Alert
Få information når andre nævner dit website online. Lav en alert på de ord eller sites, som du gerne vil kende omtalen af på nettet, og få tilsendt en rapport automatisk. Det er dejlig let, og giver dig et fantastisk overblik over din omtale. Læs Lars Bachmanns beskrivelse af Google Alerts.
Google Talk Chatback
Chat med dine brugere på dit site. Google Talk Chatback giver dine brugere mulighed for at se om du er online, og hvis du er, så kan de starte en chat med dig. En let og billig form for kunderådgivning / kundeservice. Læs mine indlæg om Google Talk Chatback, og SørenJ´s beskrivelse.
Listen er ikke fuldendt i forhold til hvad Google tilbyder, men det er hvad jeg betragter som de absolut mest brugbare til optimering af hjemmeside i alle det fascetter. Synes du der mangler værktøjer i forhold til optimering, eller kender du bedre omtaler? Gerne tværgående Så fyr løs.
Pingback: www.anyhed.dk
Tak for det – et stk. “star” i min Google Reader
Super oversigt Jacob.
Den er røget direkte i Del.icio.us. Og tak for linket også
Mange tak for de positive ord. Jeg savnede selv oversigten, så tænkte andre også kunne få glæde af den
I et træt øjeblik fik jeg desværre byttet rundt på beskrivelsen af Traffic Estimator og Keyword Tool, men det er rettet nu.
Hej Jacob
Rigtig lækkert oversigt, der var også et par jeg ikke kendte, de må kigges på nu
Rigtig interessant læsning.
Pingback: Google Sets - et nyt værktøj til søgeord
Pingback: Overblik over Googles værktøjer | TerkeLit.dk - Helt ude i skoven
Tak Jacob den er sat i foretrukne
Meget gennemført artikel, den giver et godt og hurtigt overblik man kan arbejde videre med som webmaster.