Webanalyse – 2008 historik og 2009 fremtid
Webanalyse 2008 – året der gik
I år 2008 kom der for alvor aktivitet i forhold til webanalyse. Nye systemer så dagens lys, andre kom i nye eller opdaterede udgaver og virksomhedernes fokus har bestemt rykket sig mere mod analyse.
Nye webanalyse udbydere 2008
I år 2008 stødte jeg på flere helt nye webanalyse udbydere på markedet. Udover at det altid er spændende med nye udbydere, så var tendensen helt klart, at det ikke længere var nok at afrapportere sidevisninger og besøg, men at vi er kommet til webanalyse 2.0 (eller i al fald 1.5). Blandt de nye udbydere så vi nemlig det tidligere omtalte Woopra, som byder på en mere kvalitativ betonet analysefremlægning og GoingUp!, som ikke kun har data fra webanalyse, men også inddrager SEO. Jeg har også tidligere omtalt Clicktale, som jeg vil betragte som værende fra 2008 (selv om årstallet 2006 også indgår på deres site). Clicktale fik skubbet lidt til de to andre klikværktøjer og vist hvordan man også kan lave kvalitativ analyse uden at skulle kigge respondenten over skulderen.
Nye releases 2008
Det var ikke kun nye udbudere på markedet som viste udviklingen og vejen frem, da flere af de eksisterende udbydere også bød på forandringer.
Netminers udvikling
Netminers kunne efter flere års forskning og udvikling præsentere deres system med nye klæder. Og det må sige at klæde systemet. Her bliver man for alvor tvunget til at overveje hvilke variable som virkelig giver værdi, da der per default ikke er nogle faner med data – alt skal bygges op med egne dashboards. Jeg er egentlig vild med ideen, selv om det i en hastig stund kan være rart med den “gode gamle faste menu”.
Google Analytics udvikling
Google Analytic har udviklet sig markant i 2008. Måske et synspunkt fordi jeg savnede muligheden for filtrering. I oktober kom muligheden for filtrering og samtidig lancherede Google skræddersyet dashboards. Det er et stort skridt fremad, men ingen af delene matcher endnu fx Yahoo! Web Analytics. På en af mine kontoer er der også åbnet for event-tracking, hvilket betyder at det ikke længere kræver en unik URL for at registrere en event. Det er en stor fordel, fx hvis handlingen sker i en popup (tilmelding til nyhedsbrev fx) eller hvis du ønsker at dele salget op i kategorier og din backend for salget er ens for alle. Google Analytics steg et niveau i mine øjne, men der er stadig mulighed for forbedringer. Det positive er at det tyder det også på. Der er flere elementer på vej, heriblandt API og større integration med andre programmer (heriblandt Google Website Optimizer).
Google Website Optimizer
Det skal jo nævnes – Google Website Optimizer så også dagens lys. Jeg har set referencer til 2006, men jeg vil mene at 2008 var året hvor det for alvor blev lanceret og muligt at bruge.
Gemius. Udvikling?
Min kæphest Gemius er endnu ikke så omtalt her på bloggen, men skal absolut nævnes. Herefter ville jeg med glæde have omtalt en lang række ændringer, opgraderinger og spændende nye features, men de er udeblevet. Trods systemet nu i 1½ år har været det officielle system til registrering af webtrafik i Danmark, så er det stadig meget langt fra noget der minder om webstatistik. Her taler jeg naturligvis om Gemius Traffic. GemiusAudience er egentlig langt mere spændende, og værdien af dette er steget i det forgangne år. Ikke fordi Gemius har opdateret, men simpelthen fordi flere og flere sites er tilmeldt FDIM og dermed Gemius. Det betyder at man som tilmeldt website kan få langt bedre indblik i sine brugeres web-adfærd, i form af dobbeltdækning med de andre sites.
Omniture udvidede paletten
Omniture er ikke kun tracking og webstatistik, hvilket de i høj grad viste i 2008. De fik endelig implementeret Instadias survey, og kunne derfor lancere Omniture Survey. Derudover kom tilføjelserne SearchCenter (optimering af PPC – fx muligt at lave regler hvorefter der automatisk optimeres herefter. En regel kan være “maks converteringspris: 200 kr”) og Test&Target. Sidstnævnte er Omnitures bud på A/B og multivariate testing system. Alle de nye produkter er utrolig spændende og i et højt niveau, men desværre er prisen stadig derefter, så det er hovedsageligt brugbart for de helt store virksomheder, som for alvor kan kapitalisere på udbyttet.
Indextools opkøbt
2008 blev også året hvor Indextools blev til Yahoo! Web Analytics. Yahoo! er gået i angreb mod Google, og som modkandidat til Google Analytics er det tidligere Indextools nu kommet på banen. Det er et meget kvalificeret modspil, som dog er lidt sværrere for brugerne at gå i gang med. I Danmark er Yahoo! PPC sjældent noget som så mange bruger tid på, men i udlandet er markedsandelen noget større. Mere interessant betød købet at Indextools blev gratis. Ikke alle kan endnu få adgang, men i første kvartal 2009 ser dette anderledes ud.
Webanalyse branchen i Danmark
Det var ikke kun udbudet af analyse værktøjer som viste, at 2008 var et år med fart på. På markedet skete der også forskellige rokader og nye start.
Guava og deres aktiefald
The Milk var et lille uskyldigt firma, som havde deres helt eget område – de var i lang tid nordens eneste Google Analytic Certificerede partner og sad tungt på dette. I maj 2008 blev firmaet købt af Notabene, og i nogenlunde samme omgang blev det hele til Guava. Det kunne lyde som en spændende sammenlægning, men i mine øjne mistede markedet en nichespiller, for at prøve at lave en mastodont. Ikke kun jeg var imod opkøbet – aktiekurset styrtdykkede i September: 8. september var kursen 4,29 mens den 30. september var 1,05. I 2008 er kursen gået fra 6,15 til 0,6. Der var vist også nogle historier om at optioner til medarbejdere blev lavet om, da værdien af dette var helt til grin. Guava har ledt an i finanskrisen.
Glassbox – nyt firma i 2008
En sådan ændring kommer sjældent alene, og derfor så firmaet Glassbox dagens lys i september 2008. Virksomheden er funderet i tidligere The Milk medarbejdere, og arbejder udelukkende med webanalyse.
Valtech også GAAC
The Milk mistede i 2008 retten som den eneste Google Analytics Authorized Consultants i norden, da Valtech i November annoncerede at nu var de også GAAC. Helt Gaac Gaac. Så Valtech som tidligere har lugtet mere af udviklingshus er nu også begyndt at røre mere på sig i forhold til webanalyse og tracking. Dog ikke mere end at det er godt gemt på deres website, og så er det udelukkende Google Analytics, som omtales. Det er fint og det er gratis, men kunderne har nu og engang forskellige behov…
Webanalytiker.dk
Og endelig… Så opstod dette site med denne blog. Pt. betragter jeg det som den største og i virkeligheden den eneste blog som i så høj grad beskæftiger sig med webanalyse på dansk. Det danske marked ER langt fremme med webanalyse, så det var på tide med en blog som tog emnet seriøst. Jeg kan ikke prale af at have sitet helt på plads endnu, for lysten til at gå i gang var større end til at få finpudset detaljerne inden launch. Derfor blev startåret 2008 og forhåbentlig en start til mange år med stor inspiration og vigtigst af alt – til god debat og sparring for alle i branchen.
Webanalyse fremtiden – 2009
Det er svært at spå – specielt om fremtiden, men lad mig gøre et forsøg alligevel. Vadkær mener i sit nytårsindlæg at 2008 var i SEO´ens tegn, mens 2009 bliver i webanalysens tegn. Med ovenstående er jeg ikke helt enig i 2008 ikke bar markant præg af webanalyse, men giver gerne ret i at 2009 bliver interessant
Jeg er ikke i tvivl om at endnu flere virksomheder begynder at få øjnene op for vigtigheden af webanalyse og tracking, og der vil derfor være behov for mere og mere arbejdskraft. Allerede i dag er det svært at få kvalificerede medarbejdere, og dette vil være et endnu større problem i 2009. Der er kommet flere virksomheder til på markedet, men min vurdering er at der er masser af plads til dem alle. Virksomhederne begynder også at blive mere fokuserede i valg af udbyder og arbejdsmetode, hvilket vil give udbudet en større bredde til glæde for kunder, men også for webanalyse branchen overordnet set.
Der er ingen tvivl om at Google har mere i støbeskeen, og her tror jeg at vi får en langt større integration mellem Google Analytics, Google Website Optimizer og Google Webmaster tool at se. Generelt vil GWO blive mere udviklet, og der vil komme flere features til Google Analytics. Event tracking vil blive åben for alle, og systemet vil blive mere avanceret – til glæde for de proff. men samtidig vil det gå ud over den simpelthed der har kendetegnet systemet.
Juhuu Yahoo!
Så blev det 2009 og vi skal formentlig maksimalt vente 3 måneder før alle kan få adgang til Yahoo! Web Analytics. To ting er spændende her: Hvor offensive bliver de (både på verdensplan og i DK), og bliver fokus hovedsageligt at kunne modtage mængden af kunder frem for udvikling? Dennis Mortensen (dansker, som er chef for foretagenet i Florida) har en ny bog på trapperne, som umiddelbart ligner en manual til programmet. Jeg tror ikke det vil blive markedsført så offensivt i DK pga. Yahoo!´s lave PPC markedsandel, men udbredelsen skal nok finde sted alligevel, da landet allerede har taget godt imod. Så godt som alle bureauer tilbyder det, og DeMib har også gjort sit for at omtale det.
Generelle tendenser
Jeg tror 2009 bliver året hvor vi i langt højere grad ser nye udbydere komme til. Jeg tror dog det bliver i langt mindre grad med store flotte systemer, men derimod mindre features. Successen vil derfor afhænge af muligheden for integration med andre værktøjer, så man kan samle data og krydse dem.
Webanalytiker.dk 2009
Sitet kommer til at udvikle sig i 2009 og samtidig vil brugertallet stige betydeligt (ikke kun pga. høj selvtillid, men det er endnu i et begynder niveau ). Går alt efter planen kan det være der tilføjes et debat-forum, og alternativt åbnes bloggen for indlæg fra andre. Med den rivende udvikling på markedet er der mere end aldrig før brug for sparring, og derfor vil dette site være en god grundsten. Også i 2009
Og hvorfor alle de billeder af strande og palmer? Fordi vi i den kolde tid har brug for at tænke på varme. Og nåja, så er det egne feriebilleder fra min juleferie på Zanzibar
Tilføjelse 6. januar 2009:
Et år med så mange begivenheder kostede et par mangler: 1-mands webanalyse firmaet Misura startede ligeledes i 2008. Desuden var 2008 også året hvor den første Web Analytics Wednesday kom til København. Det første arrangement blev afholdt i april 2008, og bragte ligeledes Danmark på det store webanalyse verdenskort
Tilføjelse 8. januar 2009:
Som nævnt i kommentarerne, så er der også oprustet i flere andre virksomheder.
Creuna har ansat flere folk, og har angiveligt en webanalyse afdeling på 7 personer (men hvad man tæller med som webanalyse er meget forskelligt fra firma til firma – tæller man fx sine programmører, der implementerer tracking med?).
Deducta har ligeledes oprustet deres afdeling, og deriblandt er jeg selv blevet ansat (hvilket klart må betragtes som et kvalitetstempel ). Derudover er Deducta i 2008 blevet certificeret i Sitecatalyst, Sitecatalyst implementering, Test&Target samt SearchCenter.
Hej Jacob.
En rigtig god gennemgang af året der gik. Jeg glæder mig til at se hvad der sker her på bloggen, og med de nye tiltag du snakker om kunne være relevante. Bliver spændende
Og Zanzibar ser da temmelig rart ud. Ville sku ikke være så dårligt at komme derned
Hej Kim
Mange tak for din kommentar. Udvidelse og udvikling af dette site kommer helt til at afhænge af tiden, for ideer har jeg nok af
Zanzibar kan varmt anbefales – det var 3-4 gang jeg var der. Regn dog ikke med at kunne få flæskesteg juleaften – størstedelen af beboerne er muslimer Men en levende hane blev det da til (den døde dog inden vi spiste den).
Jeg har i øvrigt ikke al udvikling med, Google Urchin kom med en ny udgave også. Hvad tror du selv bliver de vigtigste punkter omkring webanalyse anno 2009? Giv gerne alle jeres bud med, så kan vi jo gentage snakken om et år
Tak for referencen… Vil stadig fastholde, at SEO dominerede i 2008
Jeg er også ret vild med Zanzibar – har været der et par gange og det er i sandhed et overflødighedshorn af smukke sandstrande, betagende solnedgange, historie, indisk-arabisk-afrikansk cuisine, dykkeroplevelser og østafrikansk venlighed. Karibu mzungu ;o)
Hvis bare jeg kan få Google Analytics på min iPhone via web, så er det alt jeg be’r om i 2009.
Spændende gennemgang! Jeg er enig i, at analyse og deraf følgende ændringer og forbedringer på websites vil vokse i 2009. Men der ER lang vej endnu, før mediet for alvor tages alvorligt nok i de virksomheder, hvor der er tradition for mahogni på direktionsgangen. Men de skal nok lære det – eller lide under, at de ikke gør…
Hej Jacob, kunne du lokkes til at skrive et indlæg omkring den konto hvor du har fået åbnet for event-tracking uden en unik URL i Analytics? Jeg driver en shop hvor jeg selvfølgelig kan styre mine links i min egne nyhedsbreve, men når nogle af mine affiliates sender noget ud er det meget svært at se hvor det kommer fra og måske dette nye tiltag kunne hjælpe.
Jeg mente ellers at Googles Website Optimizer var ældre, men kan godt se at den kom ud af beta i april 2008. Måske jeg husker da den var i beta?
Hej Jacob,
Flot analyse, som viser hvor meget alle efterhånden går op i web. Det varer sikkert ikke så længe inden der kommer en webanalyse uddannelse på et af uddannelsesstederne.
Jeg vil helt sikkert følge din blog, for der ser ud til at komme spændende nyt hele tiden.
Mange tak for alle jeres kommentarer. Dejligt med feedback og debat.
@Vadskær: Hehe, Jambo Buana. Og vel talt. Jeg var så heldig at møde vilde delfiner da jeg snorklede, så det var en fantastisk vand-oplevelse. SEO får 2008, det var i al fald mere medieomtalte emner der kom frem fra den kant Iphone application må være på vej
@Rosenstand: Du har helt ret. 2008 var nok i højest grad en bevægelse fra skræmmende få der havde og brugte tracking, til bare lidt flere. Videre tror jeg 2008 trods alt var året hvor mange blev bevidst om emnet, men de færreste gjorde noget ved det. Lidt ligesom cykelhjelm – den bør bruges, men færre får liiiige købt den og brugt den. Tracking er bare gratis… 2009 skulle gerne blive året hvor flere går i gang.
@Mikael: Jeg skriver emnet på min blog-forslagsliste Jeg må dog indrømme at jeg end ikke har fundet ud af hvad konto der har fået adgangen, for jeg kører med ret mange systemer rundt omkring. Dog lyder dit problem ikke umiddelbart som noget der løses af event-tracking. Kan du slet ikke få tilføjet en lille parameter på deres links? Ellers overvej at lave en landingpage til disse brugere, så kan du se hvor mange der har denne som entrypage, og filtrere deres adfærd og actions ud fra dette.
@Ejvind: Mange tak for dine positive ord. Jeg skal gøre mit for at give værdi af tidsforbruget. Og sjovt nok du nævner det – jeg har allerede lavet en lektionsplan, men har desværre ikke fået svar fra de relevante hos CBS. Flere er dog begyndt med en e-business linie, men konkret webanalyse findes ikke. Jeg vender tilbage til dette emne senere, da det er interessant hvad baggrund og viden, der egentlig skal til / kan bruges.
Ps: Bruger i logfilerne, eller har i slet ikke noget tracking på jeres grine-site? Kan i så komme i gang!
Flere bud på hvad der kommer til at beskrive den danske webanalyse scene i år 2009 modtages meget gerne
Hej Jacob,
Tak for en god gennemgang!
Mht. CBS, så hørte jeg da for mindre end en uge siden, at de da vist leder efter en indsigtsfuld person til at afholde et par lektioner eller flere omkring webanalyse.
Det kan jeg da lige følge op på.
God opsummering. Jeg synes måske nok, at du mangler at nævne Creunas voldsomme opskalering på web analytics folk (Bl.a. gennem ansættelse af tidligere Instadia/Omniture folk). De virker pt. som det bureau i DK, der i bedst og videst omfang har formået at integrere web analyse og relaterede kompetencer i webudvikling og online forretningsudvikling mv.
2009 bliver forhåbentlig også året, hvor de danske bureauer formår at arbejde mere procesorienteret, så forretningsudvikling, webudvikling, tracking og ROI (og andre delkomponenter) bliver én stor integreret proces. Hvert af disse ord bliver flittigt brugt, men jeg savner at se et bud på en integreret proces, som kommer hele vejen rundt. I dag er specielt tracking og til dels forretningsudvikling drevet af ildsjæle, som sjældent formår at sikre processen og eksekveringen hele vejen igennem. Ærgerligt.
Mvh.
Andreas Taarnskov Mailand
Fint blogindlæg. Jeg er ret sikker på at denne blog kommer til at spille en rolle for webanalytikere i 2009
Mit bud på 3 tendenser i 2009:
Kombinationen af kvalitativ og kvantitaiv data noget jeg forventer meget af. Du har selv Kampyle på bloggen og nævner Clicktale, som er eksempler på kvalitativ data. Bliver dette integreret med analyser af agregeret data vil man få et solid fundament for at optimere websites.
En anden tendens er at vi vil se flere analyser i den tungere ende f.eks. ved brug af værktøjerne fra econometrics (en blanding af økonomi og statistik). Med de værktøjer kan man finde ud af sammenhæng mellem salg og f.eks. kampagne der ikke har et decideret konverteringsmål. Det er naturligvis en usund tendens at alle kampagner bliver bedømt efter deres evne til at konvertere, hvilket er årsagen til at jeg vil vurdere at econometrics har en stor fremtid inden for webanalyse.
Sidste tendens i 2009 er at flere store virksomheder vælger Google Analytics på grund af finanskrisen og det nye API (som forhåbenligt kommer i 2009 ). Når API’et kommer vil flere af de store virksomheder i DK flytte til Google Analytics, da det nu er muligt at integrere GA med interne IT-systemer. Samtidig gør finanskrisen også at GA med deres prismodel (gratis) at de med sikkerhed vil vinde markedsandele.
Mange tak for alle jeres kommentarer.
@Bjørk: Spændende. Det vil være fantastisk hvis der er flere der får en god indførsel i den omfattende verden af webanalyse.
@Andreas: Der er tilføjet lidt om Creuna nu, men jeg er ikke enig i at de er de bedste til at integrere webanalyse med øvrige områder omkring optimering. Jeg har haft flere af deres kunder (måske tidligere…) mellem hænderne, og der var webanalyse ikke brugt fornuftigt (i nogle tilfælde – slet ikke implementeret). Udviklingen går dog stærkt, så tingene hos Creuna kan også have ændret sig (det er en branche hvor det er vigtigt at vurdere hvad man får nu og ikke hvad andre fik for 3 år siden, og jeg har i øvrigt intet mod Creuna, men ser dem blot stadig i højere grad som et udviklingshus). Du har en stor pointe i vigtigheden af samspillet mellem webanalyse, ROI, forretning og mål, og jeg er ikke i tvivl om at det har været på dagsordenen i mange huse (webbureauer mv) i det/de forløbne år. Mit indtryk er at det i høj grad er et fast fokuspunkt, som nu kommer alle kunder til gode. Der hvor jeg finder udfordringen er stadig opdragelsen af kunderne, som også skal være villige til at investere det ekstra, for at få implementeret tracking og lavet en avanceret opsætning. I mine øjne er der ingen tvivl om ROI på denne konto. Hos Deducta bruges webanalyse ikke kun til at måle antallet af besøg, men også i høj grad til at følge ROI og mål. Med SiteCatalyst er det muligt at tilføje budget og mål, så webanalyse værktøjet også går skridtet videre og live giver ledelse mulighed for at følge budget med realiserede data. Samtidig kan jeg slet ikke forestille mig et design, som ikke har baggrund i adfærdsdata, blive justeret inden launch ud fra kvalitative analyser, for efter redesigning løbende at blive optimeret ved hjælp af AB / Multivariate tests En online markedsføringsafdeling kan da heller ikke arbejde uden webanalyse, for hvordan skulle de så måle effekten? Måske jeg er blevet hjernevasket, men jeg kan slet ikke forestille mig at elementerne ikke hænger sammen. Selv offline kampagner bør lede hen til et kampagne site (landingpage), så effekten af dette kan måles. Ps: Vær i øvrigt glad for ildsjælene, ellers var DK på anno 2000 stadie i dag. Frygt først den dag ildsjælene læner sig tilbage og tror at det ikke kan gøres bedre
@Martin: Tak for nogle spændende bud, og ikke mindst dit positive sind om denne blog :-). Mht. punkt 3, så må man ikke glemme eller undervurdere Indextools. Lægger man samme timer i implementeringen (og viden) med de to systemer, så er systemet utrolig avanceret. Deres segmenteringsmodul får det næsten til at ligne Omniture Discover. Men vi kan kun blive enige om at der vil være firmaer, der går fra betalte systemer til gratis, da selv de gratis systemer nu er så super avancerede at det største problem begynder at være overskueligheden (for nye brugere).
Igen, mange tak for kommentarerne og budene. Jeg glæder mig til at høre flere bud på webanalyse anno 2009.
Hej Jacob,
God gennemgang og fedt at se så meget respons!
Som en af de tidligere Omniture/Instadia medarbejdere der i dag er hos Creuna, kan jeg se en tendens til at webanalyse i højere grad bliver tænkt ind i den overordnede online strategi…og ikke bare “tænkt” ind men faktisk implementeret både teknisk og organisatorisk i forbindelse med traditionelle udviklingsprojekter. Jeg tror Creuna adskiller sig lidt fra de “rene” webanalyse-rådgivningshuse ved netop at have format til den type opgaver, hvor webanalyse mere er en naturlig del af udviklingen af et website, et intranet eller en e-commerce strategi, end en selvstændig disciplin.
Jeg er naturligvis farvet i min betragtning når jeg påstår at Creuna er det største og mest erfarne hus i Danmark til at tilbyde denne integration, men det er under alle omstændigheder en spændende udvikling hvor design-, og brandingløsninger nu bliver koblet sammen med et meget højt, strategisk niveau af måling og optimering.
I forhold til undervisning, så kan jeg fortælle at CBS netop har lanceret undervisning i webanalyse (det er nemlig mig der står for det) som bliver en del af afsætningøkonomi-linjen på HD 2.del. Der eksisterer efterhånden et par semestres erfaring omkring undervisning i Web Analytics fra University of British Columbia, hvor kurser i webanalyse er blevet meget populære, så mon ikke vi også vil se en tilsvarende udviklingen i Danmark i 2009.
Så for kort at opsummere, så vil mit bud på udviklingen i 2009, trods krisen, være en fortsat øget fokus på at måle og optimere onlinekanalen og det vil blive mere naturligt at afsætte de 10,15,20% af et projektbudget til at gøre dette.
Der vil også være et behov for dokumentation, standardisering og best practice på dette område, så jeg tror også vi vil se en udvikling indenfor undervisning i Webanalyse og online marketing der imødekommer dette behov… og mon ikke det vil være her vi ser IIH, Creuna, GlassBox og Deducta virkelig slå deres folder???
@Rune: Mange tak for din kommentar. Og ja, det er en fornøjelse når der er involvering, så det ikke bare er en monolog her på sitet. Jeg har heldigvis nogle gode brugere
Der er ingen tvivl om at webanalyse ikke er nok i sig selv. Det skal tænkes ind i hele optimeringsprojektet, og kan vel betragtes som grundstenen: Dokumentation og måleapperat. Det spændende er i sig selv ikke analysen, men resultatet man kan læse ud af data, og endnu mere interessant, udbyttet af at have handlet på disse resultater. Med solide data til baggrund.
Og jeps, du er vist en smule farvet Men fint du selv kommenterer det, så slipper jeg Jeg tror de forskellige huse har hver deres vinkler og styrker. Det hjælper fx ikke at være eksperter i implementering hvis man ikke forstår de tal der kommer ud af værktøjet efterfølgende. Og det hjælper ikke at kunne forstå tallene, hvis man ikke kan føre det videre til konkret handling og optimering. Og derfra skal man også kunne dokumentere effekten af denne handling. osv.
Så findes der altså et webanalyse fag i Danmark. Men det bliver nok ikke det sidste
Men igen, tak for din kommentar, så er de fleste konsulent huse efterhånden også repræsenteret