Navnet er Avinash. Avinash Kaushik
Hvem er Avinash Kaushik?
Manden har fået sin egen kategori på denne blog, hans bog er omtalt under webanalyse bøger og desuden står han bag flere interessante tiltag som allerede er og i fremtiden bliver omtalt her. For slet ikke glemme at han er citeret for hans svar på et at mine spørgsmål til ham (i blogindlægget om Google Website Optimizer udviklingen). Så det er da på høje tid at jeg giver jer en nærmere introduktion til Hr. Avinash
Webanalyse bloggen Occam’ s Razor
14. maj 2006 startede Avinash sin blog og dagen efter skrev han “Traditional Web Analytics is Dead”. Velkommen til Hans blog tager i høj grad udgangspunkt i hans bog, men i højere og højere grad også når der er noget nyt der rører sig i Google Analytics. Han har mange spændende pointer, elsker segmentering og hans blog er absolut anbefalelsesværdi. Han skriver lange indlæg, så lær at elske det.
Forfatteren Avinash
Avinash Kaushik er i højest grad kendt for bogen “Web Analytics – An hour a Day”, som mange betegner som grundstenen inden for webanalyse. I bogen omtaler han i mindre grad specifikke systemer, men næsten alt andet. Google Analytics bliver fremhævet til tider, da det er gratis. Bogen er uden tvivl en af de mest solgte webanalyse bøger på verdensplan. Og pengene for bogen? De går alle sammen til gode formål – delt til “Læger uden grænser” og “The smile train”. Læs hans blogindlæg om status på bogen.
Der er i øvrigt en ny bog på vej – i oktober 2009 udkommer endnu en webanalyse bog fra Avinash. Spændende spændende.
Google Analytics Evangalisten
I marts 2007 fik Google langet deres store fangearme ud, og spændt nettet om Avinash. Det er både godt og skidt. Det gode er at Google først og fremmest viser interessen for at forbedre og udvikle deres webanalyse værktøjer. Eller måske i højere grad, deres effektmålingsværktøjer. Det giver os flere bedre produkter og services fra Google, godt hjulpet på vej af Avinash.
Det mindre gode er at en af de rigtig spændende krafter inden for produktudvikling ift. webanalyse i mindre grad bliver spredt ud og i højere grad samlet omkring Google. Heldigvis ser man stadig mange nye skud rundt om i verden, så det er ikke monopolistiske tilstande. Samtidig ser man også andre tiltag fra Avinash, som ikke hører under Googles arme.
Avinash sidder både i arbejdsgruppen for Google Analytics og Google Website Optimizer, så jeg er ikke i tvivl om at vi kan vente flere spændende opgraderinger derfra.
Produktudvikleren Avinash
Endeligt popper hans navn op hist og her når man mindst venter det. Han er en af bagmændene til det gratis online survey 4Q som tidligere er omtalt her på bloggen (lavet i samarbejde med iPerception hvor han sidder i bestyrelsen). Andre tiltag har også mødt min vej, men det er længere tid siden end min hukommelse rækker… (og her er det at kommentarer modtages yderst gerne så jeg diskret kan flette det ind i teksten senere selv ). Se videoen hvor Avinash forklarer om 4Q. Den er både sjov og lærerig (og tager 10 min).
httpv://www.youtube.com/watch?v=o2LJliORQPQ
Hvorfor er han så interessant?
Avinash er skarp. Han er absolut værd at lytte nærmere til, og følge på hans blog. Udover han har rigtig fornuftige pointer, så formidler han det på en måde hvor alle kan være med. Ikke kun på en forståelig, men også på en rigtig sjov måde. Se fx videoen ovenover, hvor han introducerer 4Q. Indholdsmæssigt er det typisk på et niveau hvor både mindre øvede og øvede webanalytikere får udbytte, og tidsforbruget er ofte givet godt ud.
Jeg har endnu ikke kunne lokke ham til Danmark og holde foredrag, men lur mig om det ikke kommer
It is always interesting to see oneself reflected through someone else’s eyes (even if it is always more fun using Google Translate!).
Thanks for the kind words.
I am hoping to make it to Denmark one of these days (I was in Norway a few months back, it was a lot of fun).
-Avinash.
Pingback: www.anyhed.dk
Følg ham også på Twitter – gode små tweets fra ham ind imellem…
http://twitter.com/avinashkaushik
@Avinash: Great to have you by. I hope the description as an funny Indian sounds positive in your head – it is in mine
@Brian: Oh, takker. Det der nymodens Twitter er ikke helt nået til Glostrup endnu, men måske jeg skulle lade Avinash (endnu engang) være min motivation.
Pingback: Hvad er forskellen på afvisningsprocent og afslutningsprocent? - Jacob Kildebogaard fra Webanalytiker.dk - Iværksætter Debatten Amino