Bruges din interne søgemaskine til optimering?
Webstedssøgning: Din interne søgemaskine er vigtigere end du tror
Alt for mange undervurderer effekten af at analysere data for den interne søgning på deres site. Faktisk kan du starte med at optimere helt uden webstatistik – har du fx prøvet at lave en søgning på dit eget site for nylig? Ville du som bruger synes resultaterne giver dig det du søger efter?
Kan du svare ja til de tre følgende udsagn?
- 1. Indenfor den seneste tid har jeg selv prøvet min interne søgning for at se præsentationen af resultatet
- 2. Min webstatistik / tracking måler hvad brugerne søger på
- 3. Inden for den seneste måned har jeg kigget på resultaterne af hvad brugerne søger på, og brugt det til at optimere mit site
Hvis du havde et eller flere nej, så bør du læse videre. Kunne du svare ja til alle, så læs videre og udnyt dit forspring til at nå endnu længere.
Hvorfor bruger dine brugere den interne søgemaskine?
De er to typer brugere – dem, som navigerer via menu eller links, og dem, der navigerer via den interne søgemaskine. For dig gælder det om at minimere brugen af den interne søgemaskine, da det kan være svært at ramme deres behov fuldstændig (Du får i al fald lov at betale for en søgemaskine i den kaliber). Den sidstnævnte gruppe er svær at flytte, med mindre de fra start lokkes af et godt tilbud på forsiden. Den første gruppe ønsker som sådan ikke at bruge den interne søgning, men bliver nødsaget til det, når de ikke kan finde det de søger. Problemet er her for dårlig navigation og usability på sitet.
Hvor stor en andel af dine brugere søger?
Brugen af den interne søgemaskine fortæller utrolig meget om sitet. Normalt vil omkring 1-3% af alle besøg indeholde en søgning. Hvis der søges ved mere end 10% af besøgende, så er det så langt over normen at det er en klar indikation på at navigationen er problematisk. Problemet kan også skyldes at det søgte ikke indgår i sitets sortiment, og derfor umuligt at finde, men giver det en søgeprocent på over 10, så er det vist tid til at revurdere brand og signaler kraftigt (eller sortiment).
Hvordan ser din resultatside ud?
Lige meget hvor mange der søger, så bør de præsenteres for en side, som fører dem sikkert videre til hvad de søger. Billedet viser søgeresultatsiden for hifiklubben.dk, og de har tydeligvis glemt selv at søge. Jeg søgte tilmed på “Fladskærm” og da de to første resultatsider kun indeholdt andre produkter, så opgav jeg. Wupti.com´s er lige så håbløs, se blot deres side. Når du måler dine søgninger, så kan du også se hvor mange, der forlader sitet umiddelbart efter søgningen. Undersøg hvilke søgeord, som medfører at brugeren forlader dit site og prøv selv at søge på disse søgeord. På den måde finder du ud af hvorfor brugeren forlader dit site – er det uoverskueligt resultat, nul resultater, eller resultater der ikke matcher søgningen?
Brugere der søger giver dig informationer
Et utrolig vigtigt output fra de interne søgninger er interesse tilkendegivelsen. Følg løbende op på de 10-20 mest søgte ord, og se om du har dem i sortimentet og om søgeresultatet matcher efterspørgslen. Søgeordene er en klar tilkendegivelse af hvad brugerne tror de kan finde, men ikke kan finde. Så tag handling: Sørg for det indgår i sortimentet. Indgår det allerede i sortimentet, så overvej hvordan brugeren kan finde det uden brug af søgemaskinen. Hvis navigationen til varen er ulogisk eller lang, så optimer din navigation. Gør det let at finde de mest solgte samt mest søgte produkter. Overvej at integrere et dynamisk område, som på skift viser de 5 mest søgte varer.
Hvilke søgeord giver ikke resultat?
En ting er dårlig resultatfremstilling, men får brugeren slet ikke noget resultat, så er salget helt tabt. Kig derfor godt på listen over 0-resultat søgninger. Har du produkterne i dit sortiment, så sørg for at få dem præsenteret. Har du ikke, så overvej om det skal indgå. Og i stedet for at skrive “søgningen gav ingen resultater”, så lav et til dels mere underholdende og hyggeligt svar, samt noget brugeren kan agere videre på. Det kan fx være “Lagerchefen er ude efter kaffe, så produktet findes ikke på hylden lige nu. Se i denne uges tilbud og få et godt tilbud i stedet – klik her.”
Følg resultatet af din optimering
Hav et dokument hvor du skriver dine justeringer ind i, med dato. Og undersøg så om din optimering rent faktisk er en optimering. Gå efter at få andelen af besøg med søgninger ned, mindske antallet der forlader sitet efter en søgning, og selvfølgelig at få øget salg via søgning. Alle tre kan dit webanalyse værktøj hjælpe dig med (hvis du har sat det op). Husk at fejre succes! Det er selvfølgelig ikke godt hvis det er skidt nu, men det er først rigtig møg hvis det stadig er skidt om et år.
Hvilke værktøjer til at måle?
Til interne søgninger er en kombination af Google Analytics og Indextools rigtig godt. Google Analytics giver svar på
- Bounces efter søgninger
- Brug af sitet efter søgning
- Andel af besøgene, som indeholdt en søgning
- Mest søgte ord
Men antallet af 0-resultats søgninger indgår ikke (pr default), så dette ses i Indextools.
Brugen af blot det ene værktøj kan næsten føre dig i mål, så frygt ikke hvis du “kun” har det ene (det er nok mest mig der godt kan lide at have implementeret en masse – man har vel lov at være fagnørd).
Måling af den interne søgning
Det er lettere at måle den interne søgning end du regner med. Indgår søgeordet i søgeresultatsidens URL, så kan man sætte det op i Google Analytics ved blot at angive hvad der står lige før = i url (hvis q=searchterm, så indsættes blot q i settings) og hvis ikke kan et enkelt kode-hack gøre det muligt. I Yahoo! Web Analytics skal man blot placere et stykke kode på søgeresultat-siden.
Kom i gang med det samme
Svarede du nej til udsagnene i toppen? Så er det bare om at komme i gang med at rette op. Lige nu og her: Prøv selv at søge. Derefter: Undersøg om det registreres i din tracking – hvis ikke, så sæt det op. Sæt en deadline for hvornår det skal være fuldt implementeret og opsat og overhold denne. Følg op på data en uge efter.
Ps: Kig ikke på dette sites interne søgning, jeg satser på uerfarne brugere og at sitets usability er for vildt
Bruges din interne søgemaskine til optimering?,
Et andet vigtigt aspekt er, at man kan bruge de negative resultater til at finde keywords til brug i både Adwords-reklamer og deciderede landingssider. Det brugte vi meget på vores gamle version af http://www.kondomaten.dk. Brugerne er som regel langt mere kreative til at søge/finde keywords, end man selv er.
Jakob: Hvis man arbejder med en webshop kan det også være interessant at se hvor meget omsætning man har generet på baggrund af den interne søgning. Hvis man graver lidt i tallene kan man sikkert se at de brugere der søger er en god forretning (de er ofte tæt på et køb). Den information kan både retfærdiggøre investeringer i at forbedre den interne søgemaskine, men også gøre placeringen af søgefeltet på sitet mere dominerede som på f.eks. http://www.amazon.com
Vadskær: Det er samtidig brugbart når man skal finde de besøgendes stavefejl (men det er måske det du mener).
@Leblanc – jeg tager hele pivtøjet med. Staveord, synonymer og mærkelige konstellationer. Jeg afprøver revl og krat, men hvis det ikke konverterer, så skrotter jeg det igen.
Mange tak for jeres kommentarer
@Martin: Du har helt ret. Salg er naturligvis det vigtigste mål når det drejer sig om en webshop. At mange køber efter søgning hænger tydeligt sammen med min opdeling af brugerne der søger. Den ene gruppe ved præcis hvad de søger og er meget købsmotiverede. Den anden gruppe arbejder så hårdt for at finde produktet, at de tilmed fortsætter på søgemaskinen efter de opgiver navigationen. Pointen er meget vigtig, for det gør det kun endnu vigtigere at have en ordentlig præsentation af produkterne på søgeresultatside.
@Vadskær: Hvor mange måder kan man stave til kondom?
Hej
Nu bliver jeg altså nødt til at spørge. Jeg synes jeg har rodet rundt i Analystics en del, men kan ikke finde det sted hvor der står noget om site search og hvor man kan sætte det op.
Kan i fortælle mig hvor jeg finder det?
Smider lige et indlæg mere for at få en mail når i svarer
Hej Dennis
Tak for dit spørgsmål. Du har ret i at det ikke er helt så tydeligt mht opsætningen, selv om der er et lille afsnit. For at registrere det i Google Analytics så skal du gå ind på oversigten over dine profiler. For den profil du ønsker at sætte sporingen op, skal du trykke på rediger ovre til højre. Her skal du trykke på Rediger i den grå linie, hvor overskriften er “Oplysninger om hovedwebstedsprofil”.
Når du er nået ind til rediger profiloplysninger skal du så aktivere webstedssøgning, ved at vælge foretag sporing af webstedssøgning. Her indsætter du i dit tilfælde teksten “keywords” (uden “”) i input feldtet. Resten skal du lade være, det er kun hvis det er en avanceret søgefunktion du benytter med kategorisering. Derefter skal du trykke gem.
Fremover kan du se dine søgninger.
Mit bud er at du har en voldsom høj andel interne søgninger (eller høj bounce), for det er godt nok mange menupunkter mv, du har på sitet. Så det er rigtig interessant statistik du kan få ud af dette.
For at få alle tips til opsætning og analyse, så hold øje med min kommende bog om Google Analytics. Den kan du se mere om på analyticsbogen.dk
Under Content > Site search
Du sætter det op fra profil oversigten og klikker Edit ude til højre. Derefter klikker du Edit igen i boksen ‘Main Website Profile Information’. Nederst på denne side kan du sætte site search op.
Mvh. Martin Leblanc
Tusind tak begge to
Fandt faktisk ud af det lige da jeg fik mailen, men så kan andre jo også læse sig frem til det.
Hvad angår vores mange kategorier, så er jeg godt klar over det og vi arbejder også på at få tid til at få opbygget en mere brugervenlig menu, samt en mere brugervenlig hjemmeside.
Men nu har jeg i hvert fald søgningerne at optimere ud fra.
Pingback: Gør din søgemaskine i Magento bedre
Pingback: Ugen der gik i statistik « Ann Schyberg
Når man sætter webstedssøgning op, hvor meget af url´en skal man tage med?
domæne.dk/search/?q=searchterm
Er det kun q eller skal jeg tage search med?
Hey Kim
Tak for spørgsmålet
Det er kun q, så er du kørende og får de interne søgninger i systemet!
Ok tak. Så må jeg lige give det et par dage og se om der kommer noget. For en hurtig test-søgning blev ikke registreret.
Hej
Jeg har lige prøvet at kigget lidt på statistikken på den interne søgning i min Analytics.. men jeg får ikke rigtig data ind?
Jeg har 1½ års data og ikke nogen interne søgninger, så jeg tænker at det må være forkert sat op..
Jeg bruger DanDomain og har følgende “forespørgselsparametrer” i Analytics for webstedssøgning: term,search,query
Hvad har jeg mon gjort forkert, eller har jeg virkelig haft 22.000 besøg uden en eneste webstedssøgning
@Jonas: Du mangler tæt ved den eneste du mangler – som er den du bruger: keyword
Indsætter du dette, så begynder du at registrere interne søgninger.
Super.. det prøver jeg.. tak for vildt hurtigt svar