Chat med brugerne

Der er mange måder at analysere sit site. Typisk deles det op i The What og The Why. Hvad gør brugerne, og hvorfor. At chatte med brugerne er en klar The Why, da du nu direkte kan spørge en bruger hvad de synes om dit site. Jeg har deltaget ved diverse kvalitative undersøgelser af websites, og det er utroligt hvad man kan få ud af at høre uvildiges respondenters meninger. En meget hurtig måde at gennemføre en sådan er ved at spørge brugerne via chat, mens de er på ens site (man skal dog huske begræsningerne det giver, heriblandt at de har brugt tid på sitet allerede, at der er langt større sandsynlighed for at de har benyttet sitet tidligere osv).

Til dagens gratis analyseværktøj er der to kandidater, nemlig Woopra og Google Talk Chatback.

Woopra

Indrømmet, det er ikke første gang de nævnes som gratis i denne serie af blog indlæg, men vinklen her er absolut værd at belyse. Når du har installeret Woopra tracking, så kan du starte en chat med brugeren via Woopra softwaren. På brugerens skærm kommer der en chat op, hvor du står angivet som “Webmaster”. Selve chatten som feature er ikke nævneværdig (udover at den fungerer), men kombiner den med tracking, og smilet kommer frem.

Forud for start af chat kan du nemlig se præcis hvilke sider på dit site, som brugeren har set. Du kan følge brugerens navigation og ved derfor præcis hvad der ligger forud for jeres dialog på chatten. En meget spændende mulighed at bruge dette på er som salgsværktøj. Du kan se om brugeren har set på nogle specifikke produkter/services, og starte en dialog omkring det pågældende. En anden mulighed er at se når en bruger navigerer meget frem og tilbage mellem de samme sider, og man kan derfor høre brugeren om de har problemer med at finde det de søger.

Mulighederne nævnt er hovedsageligt af høj værdi for websites med forholdsvis få brugere, eller ved brug som stikprøve. Jo dyrere produkterne/servicen er jo bedre kan det betale sig at investere tid i hver enkelt bruger.

Et nævneværdigt element er at brugeren formentlig ikke forventer at man i den grad kender til deres adfærd, så det opfordres at gribe dialogen forsigtigt an (“Kan jeg hjælpe?” frem for “Du tosser rundt mellem to sider, er der noget du ikke kan finde?”) :-)

Google Talk Chat

Google Talk Chat er ikke helt så pushy. Har du en Gmail kender du formentlig muligheden for at starte en chat med de connections, der er online. Ved at lægge et stykke kode på dit site kommer der en lille boks frem i hjørnet med teksten “Talk to me” som viser når man er online.

Det betyder at brugerne selv skal igangsætte dialogen, frem for at man kan pushe det. Derudover har man ikke kendskabet til brugerens adfærd som i Woopra.

Læs mere på Google Talk Chatback blog

Eller tilmeld dig direkte på på Google Talk Chatback website

Har du erfaring med Google Talk Chatback, så del det endelig i kommentarerne.

Næste indlæg kommer til at omhandle noget så spændende som feedback fra brugerne. Denne gang skal du dog ikke selv pushe en brugertilfredshedsundersøgelse eller sidde klar til at chatte med brugerne. Det kommer helt af sig selv. Læs med de næste dage.

Relaterede indlæg:

Temadag 1: Gratis tracking

Temadag 2: Gratis registrering af brugernes klik

Temadag 3: Gratis AB test med Google Website Optimizer

Temadag 4: Gratis brugertilfredshedsanalyse

Temadag 5: Lær hvor meget brugerne scroller

VN:F [1.9.14_1148]
Rating: 0.0/6 (0 votes cast)