Gratis analyseværktøjer: AB test med Google Website Optimizer
Dagens emne: AB test og Google Website Optimizer
De sidste to dage har været omkring gratis tools til at lære dine brugeres adfærd at kende. Nu skal det i endnu højere grad dreje sig om at optimere sitet. Med AB test får du klare facts på hvad der giver højest konverteringsrater.
Hvad er AB test?
En AB test er en test af et specifikt element på din hjemmeside. Halvdelen af brugerne præsenteres for det originale element, mens den anden halvdel af brugerne præsenteres for elementet der testes med. Man opsætter mål for testen og når nok brugere har været forbi kan det ses hvilket element, der performede bedst.
Hvorfor AB teste?
AB test giver et knivskarpt billede af realiteterne. Hvis du er i tvivl om billede a giver bedre salg af produktet end billede b, så test det. Efter testen ved du med sikkerhed hvilket billede, som vil give dig størst omsætning.
Hvilke sider skal testes?
Havde man al tid i verden skulle hele websitet testes. Men skær ind til benet og test de vigtigste sider. Dette er landingpages, produktfremvisningssider samt siderne i betalingsflowet. Jf. Temadag 1 har du selvfølgelig installeret Google Analytics (eller anden tracking) og kan derfor se frafaldsrater i dit betalingsflow. Test den side hvor flest brugere falder fra, da der er mest at hente ved en optimering på denne side.
Hvilke elementer skal jeg ab teste?
Elementer som tekst, billeder og knapper er det klart mest aktuelle. Skal der stå “køb” eller “læg i kurv” på køb-knappen? Skal billedet være af produktet uden andet, eller skal det være et lifestyle billede?
Multivariate test – hvad er nu det?
Hvor AB test er test af ét element, men med flere variationer, så testes der flere elementer i en multivariate test. Det betyder at du tester fx både billede, overskrift og teksten på køb-knappen samtidig. Systemet laver så samtlige kombinationer, så hvis du har 2 variationer af hvert element, så giver det i alt 8 test-sider (2*2*2). Det anbefales derfor at man begrænser antallet af elementer og variationer, da der ellers kommer voldsomt mange sider, hvilket kræver store mængder trafik før signifikante resultater indtræffer.
Men nu tilbage til Google Website Optimizer. Google har begået endnu en genistreg og lavet et gratis ab- og multivariate test system, som er ganske gratis. Jeg har allerede lavet et blogindlæg om fordele og ulemper, så læs mere om systemet her. Det er ganske let at gå i gang med Google Website Optimizer:
- Opret en Gmail-konto
- Gå til http://www.google.com/websiteoptimizer
- Start med at bruge systemet
- Der skal nørkles lidt med at forstå implementering af koder og opsætning af test. Volder det problemer, så giv en melding, så kan det være der kommer et blogindlæg om den del senere.
Der findes mange andre systemer, som er langt mere avancerede, så hvis Google Website Optimizer ikke er nok på den længere bane, så ved du i al fald hvad du skal have af krav til et nyt system. Omniture har nu lanceret Test&Target som må betragtes som sværvægteren i klassen. Prisen er høj, men hvis indtjeningspotentialet er stort og værktøjet bruges aktivt, så er det småpenge i forhold til hvad udbyttet er. Pt. er Deducta Analytics de eneste partnere af Test&Target i Scandinavien, så igen har Danmark taget førertrøjen på i forhold til webanalyse.
Relevante bøger
Af anbefalelsesværdi litteratur om emnet kan nævnes “a/b – Always Be testing” af Eisenberg, som tager udgangspunkt i Google Website Optimizer, men som også med fordel kan læses hvis du bruger andre systemer. Køb bogen ved at trykke på billedet (og støt bloggen lidt).
Se nedenstående video, hvor Google Website Optimizer bliver beskrevet fint
Læs med i morgen, hvor temaugen tager en ny drejning – i morgen skal det ikke længere handle om de handlinger der er registreret, men derimod skal brugerne komme til orde. Det handler nemlig om gratis at lave brugertilfredshedsanalyser
Relaterede indlæg:
Temadag 2: Gratis registrering af brugernes klik
Temadag 4: Gratis brugertilfredshedsanalyse
Godt og gennemarbejdet indlæg, Jacob – som altid!
Fristes til at understrege at A/B testing gælder ALT online markedsføring. Jeg har fx netop sendt et kundenyhedsbrev ud af to omgange og fandt ud af at jeg fik ca. 20 % bedre resultater ved at sende 12:45 frem for kl. 9.30 om mandagen. Det er ekstremt brugbar viden, når jeg skal sende en version ud til prospects.
Jeg stemmer i mantraet – test, test, test….
Mange tak Joakim.
Du har så evig ret. Der bliver brugt en masse energi på at lave hjemmesider og nyhedsbreve, og så er der SÅ mange, som ikke giver det sidste og tester. Hvilket ellers er det der rent tidsmæssigt typisk giver det største udbytte.
I forhold til test af nyhedsbreve har jeg i følgende blogindlæg skrevet hvordan man sporer effekten af sine nyhedsbreve. Her gælder det også om at spore effekten af de forskellige elementer inde i nyhedsbrevet – fx om brugerne klikker på overskrift, billede eller manchetten (som teksten under overskriften hedder på journalistisk): http://www.webanalytiker.dk/2009/05/26/sadan-sporer-du-effekten-af-dit-nyhedsbrev-og-kampagner/
Så test test test.
I en travl hverdag er det heller ikke tests der falder først for. Chefen ser dit færdige materiale, dine resultater og dit tidsforbrug. Falder de tre ting inden for rammerne, er det jo “godt nok” og hvorfor så bruge tid på at teste?!?!?!
Man skal piske sig selv med det testing…